Brev:
Jetlag, flytning og mad
4. september 2009
Alder:
8 mdr.
Jetlag, flytning og mad
Kære Helen
Så er jeg også meldt ind. Jeg har fået rigtig meget ud af at læse dine svar til andre, men nu må jeg lige selv skrive.
Jeg er mor til verdens dejligste lille dreng (det ved jeg godt alle mødre synes:-) på snart 8 mdr (født 14 januar).
Mit primære spørgsmål handler om at vi skal flytte. Vi bor p.t. i Sydafrika, men skal flytte til USA i november. Inden da skal jeg hjem til Danmark i en måneds tid (bo først hos min far og derefter min mor, og derefter et par dage hos min bror), derefter skal jeg til Italien til det andet sæt bedsteforældre (der skal jeg kun bo et sted:-), hvor jeg mødes med min mand og derfra flyver vi så altså til USA og vores nye hjem.
Jeg glæder mig afsindigt meget til det hele, men er dog lidt nervøs for hvordan det vil påvirke vores søn med alt den flytten rundt, de lange flyveture og jetlagget.
Lige lidt om mig selv og os. Jeg fødte i Danmark (havde en rigtig nem fødsel) og fløj alene med ham herned til min mand da han var 7 uger gammel (min mand var med mig i Danmark til fødslen, men blev nødt til at tage herned igen to uger før mig pga arbejde). Vi havde fremlejet en lejlighed som vi boede i mens jeg var hjemme og føde, men de to uger inden jeg skulle flyve herned (og efter min mand var taget afsted) boede jeg først en uge hos min far og derefter en uge hos min mor.
Det var hyggeligt, men hele den første tid var for mig temmelig meget præget af, at jeg var meget nervøs og usikker som mor – ud over selvfølgelig at være meget træt:-) Jeg var også meget meget nervøs over at skulle tage den flyvetur alene med vores 7 uger gamle baby. Dét plus søvnmangel gjorde, at jeg holdt på med at producere nok mælk, hvilket igen gjorde, at han vågnede endnu tiere om natten fordi han var sulten, til sidst konsekvent hver time. Det startede mens jeg boede hos min mor ugen inden jeg skulle flyve og fortsatte hernede, og til sidst gik jeg temmelig meget ned med flaget og blev anbefalet at introducere mme, både af min egen sundhedsplejerske hjemmefra (via email) og af en sundhedsplejerske hernede, hvilket jeg gjorde, da var han 2,5 måned (jeg blev dog ved også at amme til han var 5 mdr, så gad han ikke mere).
Jeg var så ked af det, da jeg gav ham den første flaske. Sad bare og græd. Det var jo gået så godt med amningen lige fra starten og jeg var helt ”stolt” og glad over at det bare var gået så nemt! Men jeg vænnede mig nu hurtigt til at give ham flaske. Alting blev jo så meget nemmere efter han fik mme og... ja, blev mæt det stakkels lille pus! Han begyndte at sove, jeg fik søvn og verden blev en anden:-) Så kunne farmand jo også tage nogle nætter:-)
Nu er jeg slet ikke nervøs som mor mere og har ikke været det i lang tid. Nyder ham bare i fulde drag. Men jeg er meget beskyttende (selvfølgelig – det er alle mødre jo) og – vil nogle nok sige – lidt en pylremor, og der er en skræk der stadig sidder lidt i mig fra den periode, hvor jeg var så nervøs og alt til sidst gik i hårdknude. En af dem er flyveturen.
Det skal lige siges at flyveturen med ham herned faktisk gik smertefrit, han sov hele vejen! Men nu er han ældre og meget mere vågen og opmærksom og ikke bare et lille spædbarn der sover hele tiden og formår at lukke al støj ude, så jeg er lidt nervøs for hvordan det går denne gang. Man hører jo skrækhistorier om babyer der skriger hele flyveturen, og denne her er altså 11+2 timer lang!:-)
Det passer dog heldigvis med at vi flyver præcis på hans sengetid: fra ca. 19 til 6 om morgenen og så igen i to timer hvor han så nok er vågen, hvis han altså holder sine normale sovetider på rejsen.
Hvad er din erfaring med at rejse med babyer i så mange timer? Jeg tænker du må have hørt mange erfaringer fra folk der har fløjet med deres babyer? Måske har du nogle gode fif?:-)
Jeg har tænkt på om jeg skulle prøve at give ham noget lun mælk med lidt honning i, for det plejer at virke dejligt søvndyssende på små børn... og mig selv:-) – men så synes jeg at have læst et sted at babyer ikke kan tåle honning?
Jeg har også hørt at babyer skriger fordi det gør ondt i ørene når man letter og lander. Jeg prøvede at amme hver gang vi lettede og landede da jeg rejste med ham da han var 7 uger, men det var ikke lige hver gang han var sulten, og han var for øvrigt helt upåvirket i ørene så det ud til. Han sagde i hvert fald ikke et kny. Er det meget individuelt eller er det mere når de er blevet lidt ældre at det gør ondt i ørene?
Noget andet er så når vi skal flyve fra Europa til USA. Der er jo en tidsforskel på 6 timers tid. Jeg ved endnu ikke om vi flyver om dagen eller natten. Vi vil prøve at få et fly der passer med at han skal sove om aftenen (hvis det vel at mærke går ok med at få ham til at sove på flyveren hjem herfra), for ellers er det mange timer at underholde en lille fyr, der kravler lystigt rundt og vil stå op af alting og keder sig ret hurtigt hvis han bare skal sidde.
Under alle omstændigheder tænker jeg der ikke er andet at gøre end at rykke ham en times tid hver dag indtil han er rykket ”tilbage” til deres tid? Kan man rykke ham så meget hver dag? Jeg har hørt et kvarter, men så kommer det godt nok til at tage lang tid at få ham rykket.
En anden ting jeg er – dog kun lidt - nervøs over er alt det flytten rundt mens jeg er hjemme. Jeg glæder mig selv helt vildt til at se mine forældre og endelig kunne vise ham frem til hans bedsteforældre der bare glæder sig så meget til at se ham. Derfor vil jeg jo være i godt humør og glad, og jeg er der jo hos ham hele tiden som den trygge base.
Er det igen individuelt hvordan babyer reagerer på at blive taget med rundt på den måde eller reagerer babyer generelt meget stærkt på det? De kan jo godt lide faste rytmer og det har han her hvor vi bor nu, og bliver ikke taget så meget med rundt til folk, kun lidt. Han har altid været afvisende og lidt bange for folk han ikke kender, men jeg synes han er åbnet meget op og er blevet ret nysgerrig. Jeg tænker selv han vil synes det er ok at bo lidt forskellige steder sålænge han kan mærke at jeg (hans primære omsorgsperson) har det godt og trives der hvor vi er og er der for ham, men jeg vil da gerne lige høre dine tanker:-)
Til sidst har jeg bare lige et par madspørgsmål. Min søn har spist grød og mos siden han var 5 mdr. Han elskede mad lige fra starten. Vi er så småt begyndt med rugbrødshapsere. De fleste ryger bare på gulvet eller i håret, men nogle bliver også puttet i munden. Han elsker rugbrød når man giver ham en bjælke at tygge på og noget af det bliver også slugt. Han spiser også gladeligt jorbær og agurk, som bliver slugt (det bløde i midten af agurken).
Så har jeg læst et sted - vist nok også her på hjemmesiden:-) - at man godt må begynde at give dem pasta, og generelt skal man jo til at tage udgangspunkt i sin egen aftensmad, hvilket hos os ret tit består af pasta da min mand er Italiener. Men skal man mose den eller blende den eller hvad skal man gøre? Eller er det meningen han skal begynde at lære at tygge pastaen over og kunne sluge den? Han har ingen tænder endnu skal lige siges!
Jeg er begyndt at gøre grøntsagsmosen mindre findelt og det går ok med det. Kødet jeg putter i er også mindre findelt, men jeg synes dog stadig der er lang vej til en pastaskrue eller spaghetti!:-)
Og så lige det med mælken...det spørgsmål ved jeg godt du får tit:-) Men altså: hvor meget er det nu de skal have i døgnet når de er 8, 9, 10, 11 og 12 mdr? Min sp (igen via email) har sagt at sålænge han er 7 mdr er det min. 500 ml i døgnet og det får han. Men hvor meget skal han have minimum de næste måneder indtil han er et år? Det er bedst for mig at få et realistisk minimum (i ml hellere end i antal flasker da han drikker meget lidt per flaske), da han hellere spiser mad end at drikke en masse mælk, så nogle gange er det lidt en ”kamp” at få hældt nok mælk i ham. Han får de 500 ml, men jeg prøver også at give lidt ekstra ved at putte parmesanost i hans mad – det gør de i Italien.
Min egen sp sagde i samme omgang at man ikke skal give dem mælk om natten når de er så gamle for det går ud over appetiten langt op af dagen. Men der har jeg nu fulgt dit råd og givet flaske kl 19 når han bliver puttet, min mand kl 24 inden han går i seng og jeg igen kl 5 når han vågner og så sover vi videre sammen til kl 6-6.30. På den måde får han en masse mælk og så drikker han også lidt i løbet af dagen inden han sover lur og får ellers vand.
Når jeg efterhånden skal trappe ned på flaskerne, hvordan gør jeg så? Hvilke flasker skal man fjerne først? Hvornår er det de går helt over til almindelig mælk fremfor flaske? Og holder man så helt op med at give flaske i løbet af natten?
Altså – det ved jeg jo godt man gør på et eller andet tidspunkt:-) Men hvornår er det de får så meget mad i løbet af dagen i deres små maver at de kan holde sig fra de bliver puttet til de vågner næste morgen?
Nå, jo lige en lille sidste ting. Jeg har en babysitter der passer ham fire dage om ugen fra 9 til 14 hvor jeg arbejder (arbejder hjemme). Hun lader ham sove lur alene. Der sover han typisk ikke mere end 30-40 minutter per lur. De dage har han brug for tre lure stadigvæk. De dage hvor jeg er alene med ham lægger jeg mig og putter sammen med ham fordi jeg synes det er hyggeligt. Der sover han gerne 1,5 time hver lur og har de dage kun brug for to lure. Hvor mange timers lur om dagen har de i gennemsnit brug for når de er 8, 9, 10, 11 og 12 mdr? Bare så jeg har lidt en rettesnor:-)
Det blev til et langt brev og mange spørgsmål! Men jeg har også gerne ville skrive længe! Og nu læser jeg lige nu her hvor jeg skal til at sende brevet at du helst vil have man begrænser sig til et emne per brev. Ups! I stedet for at dele det op i en masse breve så opsummerer jeg lige her mine spg:
1) flyvning – gode tips?
2) Jetlag – hvad stiller man op?
3) Flytte rundt til familie – ok?
4) pasta – hvordan? og
5) hvor mange timers lur de næste par mdr?
Mange venlige hilsner fra en glad mor. (og igen undskyld det blev så langt – jeg skal nok fatte mig i korthed næste gang!)