Brev:
Blufærdighedskrænkelse
4. september 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Blufærdighedskrænkelse
Hej Helen
Forleden aften fortalte min datter Signe, at en dreng havde vist sin tissemand frem omme bag bålhuset i børnehaven. Min mand spurgte om det var en stor dreng, hvortil hun svarede, at det var en voksen. Hun sagde også, at han rørte ved tissemanden. Hun fniste lidt mens hun fortalte det. Lidt ligesom når vi hører bakkesnagvendt-sangen med Kaj og Andrea.
Vi spurgte om manden stod inde i børnehaven, men det gjorde han heldigvis ikke. Han stod uden for lågen ud til en sti, som løber forbi børnehavens bagside. Der er kun trådhegn i lågen, så desværre kan man se alt.
Hun sagde, at hendes legekammerat, som også var til stede, havde sagt til manden, at han var ulækker. Vi spurgte, hvad de gjorde, om de sagde det til de voksne. Det svarede hun, at de gjorde og hun satte endda navn på de voksne. Men de voksne havde imidlertid hverken hørt eller set noget til det. Jeg tror måske, at Signe kunne mærke, at vi gerne ville have haft, at hun skulle sige det til de voksne og derfor bekræftede, at de havde sagt det. Pædagogerne er overbevist om, at episoden har fundet sted pga. detaljeringsgraden i beretningen. Signe ville heller ikke falde i søvn alene, som hun ellers plejer. Vi roste hende for at fortælle os om det.
Jeg har talt med politiet, fordi jeg kunne læse i avisen i går, at der havde været en blotter ved en anden børnehave i byen, men de kunne intet gøre i denne sag, og vi har jo heller ikke et signalement som vi kunne matche til den anden sag, hvor det krænkede barn var 5 år.
Igår begyndte Signe til gymnastik. Den ene leder var en ung mand. Ham ville Signe slet ikke i nærheden af. Da han ville fange hende i "alle mine kyllinger" brød hun grædende sammen og resten af timen, måtte jeg hjælpe ved redskaberne. Hun har ellers udviklet sig utrolig meget og har været meget meget åben overfor alle, som vi har mødt på vores campingferie denne sommer, også helt fremmede mænd.
Mit spørgsmål er nu, skal vi snakke mere om episoden i børnehaven? Hun har ikke nævnt det siden. Jeg er jo ked af, hvis hun bliver bange for alle fremmede mænd og hvordan forklarer vi, at hun endelig ikke må tale med "de dumme" fremmede, men gerne med de "søde" fremmede?
Jeg håber, at du har et godt input, da vi føler os lidt på bar bund.
Med venlig hilsen
Signes mor