Brev:
Flaske, amning, sovevaner og slankekur?
30. august 2009
Alder:
3 mdr.
Flaske, amning, sovevaner og slankekur?
Hej Helen,
Det er et stykke tid siden jeg har skrevet, men nu har jeg brug for et godt raad igen! Det er rigtigt dejligt at vaere blevet mor til lille Lukas, og jeg nyder at vaere paa barsel og have mere tid til baade Lukas og hans storebror Leonard.
Jeg har et par spoergsmaal:
1. Amning
Amningen har i det store hele fungeret godt. Han spiser godt og er vokset fint i foelge vaegten. Men jeg synes at det har vaeret svaerere at amme ham, end det var med Leonard. Det sker ofte at han bliver hidsig og skriger, hvis maelken ikke loeber "hurtigt nok" til, han vender hovedet vaek fra brystet, naar jeg saa endelig faar ham tilbage til brystvorten og maelken begynder at loebe, saa bliver han hidsig over at det nu sproejter ud, og vender hovedet vaek endnu engang... Ofte maa jeg gaa op og gaa med ham i et par minutter, indtil han har "glemt" at han var "gal", og saa saetter jeg mig ned igen...
Nogle gange er jeg noedt til at goere dette 2-3 gange, foer det lykkes, eller jeg laegger mig ned paa siden, det fungerer for det meste. Det er bare ret upraktisk, hvis vi ikke lige er hjemme, men er undervejs i byen. Det ender altid med at han drikker, men er godt nok anstrengende. Det sker mest naar han er traet, altsaa om aftenen eller foer sin middagslur...
Det er heldigvis ikke hver gang det sker, nogle gange laegger jeg ham til, han tager fat med det samme, og sutter uden at blive "gal i skralden". Det er bare ikke ligefrem nogen hyggelig og romantisk stund, som jeg oplevede med Leonard. Er de forskellige, har mine bryster aendet sig, eller er omstaendighederne bare anderledes...?
Noget andet er, at jeg synes endnu ikke han og jeg har fundet en fast rytme paa amningen. Nogle gange vil han have med 1-2 timers mellemrum kun, andre gange gaar der laengere tid. Nogle gange virker det som om han bare "leger" eller vil have "troest", andre gange maerker jeg at det er "hovedmaaltider".
Jeg ved ikke om jeg kan / maa proeve at faa ham til at spise til lidt mere "faste tider"? Og hvordan? Tilgengaled sover han saa ret godt, baade om dagen og om natten... :-) Han kan sove op til 7 timer i traek om natten. De naetter hvor han faktisk sover igennem, virker det som om jeg ikke har saa meget maelk om dagen... er det normalt?
2. Flaske
Jeg har pumpet ud et par gange, hvis jeg har vaeret vaek, og hans far, min mor (som har vaeret her meget), eller en babysitter har proevet at give ham flasken... Det er lykkedes et par faa gange, fra han var helt lille, men for det meste siger hans far/min mor, at han IKKE vil tage flasken, selv om han virker sulten... Det skal lige siges at han heller ikke bruger sut... Hvordan kan vi vaenne ham til at tage flasken? Baade nu, og senere m (6. maaneder), hvor vi gerne vil give ham en flaske med pulvermaelk om aftenen?
3. Babysvoemning
Hvornaar maa han begynde? Og hvor laenge af gangen? Der hvor jeg gaar med Leonard er vandet 32 grader varmt.
4. Sove i eget vaerelse og sove-putte-vaner:
Lukas sover indtil videre i egen seng i vores sovevaerelse. Hvornaar maa vi saette hans seng ind paa Leonards vaerelse? Naar vi goer det, hvad skal vi saa vaere opmaerksomme paa, mhp. sikkerhed og det, at de helst ikke skal vaekke hinanden?
Lige nu kommer Leonard (vores store dreng) ind til os hver ENESTE nat omkring kl. 12 eller 1... Nogle gange gaar min mand tilbage med ham i hans egen seng, men han kommer igen og igen og igen... saa vi har naermest opgivet, og lader ham enten sove hos os, eller min mand gaar tilbage med ham, og saa sover vi adskilt, hvilket jeg synes er ligesaa haesligt. Vi har proevet med en madras ved siden af vores seng og alt muligt, men det nytter ikke meget... Samtidigt er jeg meget traet af denne situation... Isaer naar jeg for det meste ammer om natten.
Endeligt, hvornaar kan og boer man indfoere putteritual til Lukas, den lille? Han skreg temmelig meget (kolik?) hver aften, indtil han var cirka 2 maaneder, saa vi gjorde jo bare alt for at faa ham til at falde i soevn, for det meste ved at vugge ham, eller amme ham i soevn. Jeg er nu begyndt at proeve metoderne "godnat og sov godt", eller den blidere metode "sov igennem uden graad", men begge har fejlet... Uanset at jeg pusler, tilbyder haanden, sutteklud, synger blidt, infoerer putteritual, you name it, saa skriger han temmeligt meget, og protesterer, naar vi laegger ham til at falde i soevn i egen seng... Jeg ved ikke om jeg bare skal opgive eller hvad.
Er boerns sovevaner udelukkende et spoergsmaal om "training" eller er det ogsaa et spoergsmaal om deres personlighed? Eller bare et naturligt behov for at vaere taette paa deres foraeldre? Jeg foeler mig nogle gange som en "fiasko" at Leonard stadigvaek gerne vil have at vi bliver hos ham til han falder i soev, og at han til stadighed kommer til os om natten... jeg har bare ikke overskudet eller kraften til at tage kampen op og aendre vanener... og min mand har slet ikke.
Men jeg er paa den anden side meget traet af at skulle bruge 30-45 minutter paa at putte Leonard hver aften, og at skulle vaere vaagen flere gange hver nat, enten fordi vi render frem og tilbage mellem sovevaerelser, eller fordi han ligger og mosler rundt i vores seng, og jeg saa maa holde mig vaagen mens jeg ammer Lukas, saa jeg kan laegge Lukas tilbage i sin seng, da fire personer virkelig er for mange i vores seng..
Aaah, Helen, det er bare kaos, men jeg/vi har ikke overskuddet til at aendre paa det.... Bliver det bare "bedre af sig selv"?
5. Slankekur
Til syvende og sidst, maa jeg gaa paa en MILD slankekur og dyrke crosstrainer og hjerte-kredsloeb-training? Paavirker det maelkeproduktionen? Med Leonard tabte jeg mine ekstra 10 kg stoet og roligt, uden at goere noget saerligt... men da arbejdede jeg ogsaa, og havde mere tid til at dyrke sport...
Denne gang tabte jeg 6-7 kg med det samme, og gik saa bare helt i staa... og er saa 10 kg tungere end jeg plejer. Jeg meldte mig derfor til en online kur, sagde at jeg ville tabe mig cirka 500 gram per uge, og lagde saa 500 kalorier oveni, fordi jeg har hoert at man skal bruge 500 kalorier ekstra om dagen til amningen... Jeg har nu tabt mig 2 kg, og synes ikke det er gaaeat ud over amningen. Jeg dyrkede dog crosstrainer 1 time hver dag i 3-4 dage, og det virkede som om jeg havde lidt mindre maelk derefter... Altsaa, er det OK med megen sport samt at tabe sig 500 gram per uge?
Det var vist en meget lang historie denne gang! Paa forhaand tak for dit svar og gode raad...
Venlig hilsen
Camilla