Brev:
Skrigeture og kolik?
24. juli 2009
Alder:
1 mdr.
Skrigeture og kolik?
Hej Helen
Jeg skriver til dig med et par spg. omkring min søn som er 4 uger gammel.
Det første drejer sig om at han igennem de sidste par uger er blevet mere urolig, grædende og har nogle heftige skrigeture, hvor vi ikke rigtig synes der er noget af det vi gør der virker. Skrigeturene er ikke på noget bestemt tidspunkt af dagen, men kan den ene dag være om formiddagen, den næste dag om aftenen og enkelte gange on/off det meste af en dag. Han skriger alt lige fra ½ til 2 timer i træk.
Noget af det eneste der midlertidig kan få ham til at falde til ro er hvis vi tænder for føntørreren og de fleste gange kan en tur i barnevognen også få ham til at falde til ro kortvarigt. Dog vågner han oftest op til dåd, når barnevognen parkeres. Ellers så har vi prøvet alt lige fra at vugge, svøbe, ligge på maven, cykle med benene uden den store effekt.
Amning kan også få ham til at falde til ro men nogle gange bliver han urolig/ked af det kort tid efter igen. Jeg ammer ham ca. 6-7 gange dagligt med i gennemsnit 3 timer imellem nogle gange lidt kortere og andre gange længere. Han vejede ved fødslen 3610 og ved udskrivelse 3 dage senere vejede han 3300. Den efterfølgende uge var han så oppe på 3800 g og ugen efter igen 4200 g. Vores fornemmelse er også at han fortsat har taget på og han virker i øvrigt til at trives – har 6-7 våde bleer og har indtil for 4 dage siden haft afføring ca. 6 gange dagligt. De sidste dage har han haft en enkelt dag uden afføring og de efterfølgende dage er der kommet en stor gang afføring x 1 dagligt.
Indimellem laver han sådan nogle lyde som om han ligger og presser. Han er på det sidste begyndt at prutte en del. Det er ikke sådan han konstant ligger med benene trukket op, men når han laver ”presselyde” ryger benene op. Vi kan ikke helt gennemskue om han kan have ondt i maven ……
Han sutter egentlig godt synes jeg, men han er dog de sidste dage begyndt på hen mod slutningen af amningen, at virke meget ivrig, hvor han tager fat, sutter lidt og slipper igen – hovedet kører frem og tilbage mod brystet og han kan have svært ved at få ordentlig fat - jeg kan ikke helt finde ud af det er fordi han egentlig er ved at være færdig eller fordi der ikke er mere af det han gerne vil have. Nogle gange prøver jeg at give ham sutten når han begynder på dette og den godtager han ofte. Så er han vel ikke sulten mere? Han bøvser ikke hver gang, men vi forsøger hver gang at få ham til det. De sidste dage er han begyndt at gylpe noget – det har han ikke gjort før …..
Hvad tænker du når du læser dette? Er der noget vi kan gøre? Er det kolik? Det er i hvert fald helt utrolig frustrerende og hårdt med en dreng der nærmest er utrøstelig så jeg håber på nogle gode råd fra dig.
Venlig hilsen
Emils mor