Brev:
Hvad stiller vi op i ulvetimen?
24. juni 2009
Alder:
14 mdr.
Hvad stiller vi op i ulvetimen?
Kære Helen
Mikkel er næsten hver dag i rigtig dårligt humør og pjevser og græder stort set hele tiden fra kl. 15.30, når han bliver hentet i dagpleje indtil han kommer i seng kl. 19.30.
Eftermiddagene med ham er bare så anstrengende og det gælder virkelig om at mandsopdække ham konstant, for at det er bare nogenlunde tåleligt. Det må vel være det, man populært kalder ulvetime og jeg ved, at det er meget, meget almindeligt i børnefamilier, men jeg har virkelig brug for at høre, om der er noget, vi kan gøre anderledes, for at det bliver lidt mere hyggeligt at være sammen, i stedet for at vi faktisk går og er irriterede på hinanden og Mikkel, hvilket er virkelig hårdt og giver mig meget dårlig samvittighed.
Mikkel trives supergodt i dagplejen og er meget glad for at være der. Han er selvstændig og har mod på det hele ifølge dagplejemoderen. Han har rigtig meget temperament og bliver meget hidsig, når han får et nej eller ikke må lege videre med det, han er i gang med, hvis de fx skal afsted på tur. Det er nemt at aflevere ham der om morgenen, han vinker bare farvel og kaster sig glad i armene på dagplejemoderen og når han bliver hentet, er han glad og i godt humør og griner og pludrer. Han sover 1 time om formiddagen og igen ca. fra kl. 12.00/12.30 - 15.00 hos dagplejemoderen og får herefter lidt at spise.
Når vi kommer ind ad døren herhjemme, gør vi som forældre meget ud af at være i godt humør og ikke “vise” Mikkel, at vi næsten forventer, at han snart ændrer adfærd. Han får lidt at spise herhjemme, så vi er sikre på, at han er mæt og så er vi ellers sammen resten af tiden. Dog begynder han som nævnt at klynke og græde og bryder flere gange ud i hysteriske anfald, så snart det mindste går ham på og ikke vil lykkes eller han får et nej.
Vi trøster og krammer ham og andre gange opfordrer vi ham til at prøve igen, eller at rejse sig op - afhængigt af situationen. Han virker meget træt og smider sig gerne kortvarigt ind mod en pude i sofaen og lukker øjnene og putter med en stofble, hvis han finder en sådan. Vi er ikke i tvivl om, at han faktisk er rigtig godt træt, men han er jo næsten lige stået op fra sin middagslur, når vi henter ham…
Vi har prøvet at trille en tur med barnevognen ca. kl. 16.30, så han kan få en lille lur på en halv time, men det betyder så, at han selvfølgelig ikke kan blive lagt til at sove kl. 19.15/19.30, men først omkring kl. 21.30/22.00, hvilket jo er alt for sent, hvis han skal op kl. 06.30 næste dag og kunne magte en hel dag i dagplejen. (Og vi forældre vil selvfølgelig også gerne have et par timer om aftenen for os selv). Sådan som der kører nu, klapper vi voksne sammen i sofaen, når Mikkel er puttet og så er der bare ikke overskud til mere som fx oprydning og rengøring, hvilket er rigtig træls.
Der er fuld fart på hans udvikling og han kravler, klatrer og går ved møbler og tager tit nogle skridt uden støtte og står helt alene. Han bevæger sig meget tydeligt mere og mere væk fra os, kravler selv ud af terrassedøren og ud i haven og inde i huset er han i alle rum, uden at vi behøver være der (når han altså er i godt humør). Han er fx også ret vild med at komme rund til de forskellige naboer og går velvilligt med dem rundt en tur i deres have, uden at vi går med - han virker faktisk meget tryg.
Det er jo rigtig, rigtig dejligt og en stor fornøjelse at se på (specielt fordi han jo tidligere har været temmelig tilbageholdende, som jeg før har skrevet til dig om). Jeg tænker derfor, om hans pylren og græden om eftermiddagene kan have noget at gøre med, at han skal have sine mordepoter fyldt op, som du af og til nævner? At han skal tankes op med tryghed?
Er der noget, vi kan gøre anderledes eller hører det bare alderen til og er det muligt at sige, hvor gamle børn typisk er, før det bliver lidt bedre? Har sådan brug for at høre, at det tit bliver bedre på et eller andet tidspunkt, så vi kan se os ud af det. Det skal absolut nævnes, at Mikkel naturligvis ikke kun er en lille klynkende og træls fyr, han er også rigtig sjov og dejlig og har så meget glimt og frækhed i øjnene. Han er simpelthen vores lille guldklump :o)
Et helt andet spørgsmål går på, om du har en god idé til, hvordan vi kan beskytte hans stakkels små knæ, når han kravler udenfor, nu hvor vejret er så varmt og han sommertider kun har en body på eller er helt nøgen? Findes der mon noget, man på en eller anden måde kan putte på hans knæ, så han ikke slider hul, når det er alt for varmt til at have bukser på?
Ser frem til dit svar :o) God sommer.
Mange hilsner fra
en meget træt far og mor