Holder sig, morsyge og tics

12. juni 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Holder sig, morsyge og tics

Hej Helen

Vi går lige nu og tumler med nogle problemer.

Det ene er langvarig forstoppelse, som vi over et par måneder har behandlet med laktulose. Formålet var at blødgøre afføringen, så hun ikke havde grund til at gå og holde sig. Det virkede dog ikke, og til sidst blev hun så ked af laktulosen at vi besluttede at stoppe. Men hun holder sig altså stadig (3-4 dage) og vi aner ikke hvad vi skal stille op. Hun kan gå i dagevis og sige at hun skal lave (siger også nogle gange, at hun har ’ondt i numsen’) og når det så endelig kommer bliver hun helt febrilsk, hopper rundt og siger hjæææælp. Hun pruster og stønner i laaang tid før det lykkes. Måske skal vi til at give klyx?

Det andet problem er, at morsygen bare bliver ved og ved. Jeg synes det er ved at være rigtig hårdt, at jeg ikke kan ’holde lidt fri’ en gang i mellem – far er sådan set god nok, men hun opsøger ham ikke ret meget. Mig kalder hun på i tide og utide, vil lege med mig, forsøger at trække mig afsted, vil op i mine arme osv. Hun er f.eks. ikke tilfreds med bare at stå på en skammel og følge/være med i madlavningen – hun vil op i mine arme. Det er dejligt at være så populær, men også utroligt stressende.

Jeg har øvet mig i at sige fra og at få hende til at acceptere at jeg foretager mig noget andet i et par minutter, og det lykkes nogenlunde. Men også kun et par minutter. At lægge tøj sammen, gøre rent eller sysle med noget JEG kan lide at lave, er bare rigtig svært og stressende, når ’moar, moar, moar’ kører i hak eller hun hiver i mig.

Vi putter ofte, læser, tumler, tegner, leger på hendes præmisser, tager på legepladsen osv. så jeg føler ikke at hun mangler samvær med mig. På hverdage tror jeg dog hun kan føle at tiden med mor er for kort. Hun leger ...

Annonce

... ofte baby, og er meget glad for sine sutter - det ser jeg som et naturligt behov for noget ekstra omsorg på grund af de dårlige dage i dagplejen.

Det kritiske tidspunkt er lige nu putningen. Det går bedst, når det er far. Men uanset hvem der putter, sker det jævnligt at hun bryder helt sammen og vil have at mor skal komme og BLIVE. Og så er det rigtig svært at komme ud af soveværelset. Forinden har hun fået to historier og derefter en lille hyggesnak eller sang. Det er rigtig hyggeligt og forståeligt, at hun gerne vil have det skal vare ved. Når jeg siger godnat, bliver hun helt fortvivlet og siger ’du må ikke gå’ eller ’du skal ligge lidt hos mig’- og græder simpelthen så hjerteskærende (det stikker dog ikke så dybt, for hun bliver meget hurtigt i højt humør hvis jeg bliver hængende). Jeg føler mig simpelthen trængt op i en krog, fordi jeg er træt på det her tidspunkt og længes efter noget tid for mig selv. Du kan næsten regne ud at jeg bliver irriteret til sidst. Det er gået i hårdknude – måske har du nogle idéer til, hvad jeg kan gøre anderledes?

For små to uger siden lagde vi mærke til at hun var begyndt at blinke med øjnene – det ligner tics, og er værst når hun ser tegnefilm eller kigger i en bog. Jeg er så bange for at det vil vare ved eller blive værre. Tanken om at andre, især børn, vil opfatte hende som underlig eller gøre nar af hende, er ubærlig! Øv, det er bare ikke fair.

Har hun det mon mere svært i dagplejen end jeg troede? De sidste par morgener har hun f.eks. ikke ville med indenfor, fordi hun ikke vil have at de andre børn skubber/slår eller kradser’. Og så en lille update: den anden pige stopper om to måneder, så jeg håber virkelig det vil give hende et boost. Men lige nu føles to måneder som lang tid.

Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far