Brev:
Søskende med lille aldersforskel og blod i afføringen
20. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Søskende med lille aldersforskel og blod i afføringen
Kære Helen
Der er sket noget ganske fantastisk - jeg er gravid igen :o). Denne graviditet er fuldstændig uplanlagt og er i den grad kommet bag på os, men efter vi har vænnet os til tanken, er vi naturligvis meget glade, specielt fordi vi med Mikkel var i et hårdt og langvarigt IVF-forløb, inden det lykkedes at blive gravide, derfor er det bare endnu mere fantastisk, at naturen nu er gået sin gang og jeg venter en lille ny :o)
Jeg har termin i januar og det vil sige, at der kommer til at være 21 mdr. mellem Mikkel og den lille ny, hvilket jo ikke er meget, men alligevel er det næsten 2 år. Mine tanker går nu på, efter at have læst forskellige artikler og indslag omhandlende søskende med lille aldersforskel, om det virkelig er så "synd" for de 2 børn, som jeg faktisk synes næsten alle artikler konkluderer? Det gør mig faktisk lidt ked af det og bekymret, idet jeg jo som udgangspunkt regner med, at børnene kan få en masse ud af hinanden på sigt og ser en masse fordele i det.
Det er dog bestemt ikke, hvad jeg hører og læser - tværtimod. Man kan risikere, at den ældste får lavt selvværd, fordi han netop er den ældste og der forventes en masse af ham, der vil være en stor, intern konkurrence mellem børnene om forældrenes kærlighed, opmærksomhed osv. osv. Selvfølgelig kan man ikke generalisere på den måde, men også vores omgivelsers reaktioner gør mig lidt bekymret, idet flere faktisk giver udtryk for, at det er lidt synd for Mikkel, at han allerede skal være storebror. Hvilke tanker gør du dig om ovenstående?
Jeg ved, at jeg 100% vil sørge for at give Mikkel al den opmærksomhed og kærlighed, jeg overhovedet kan og vil naturligvis huske, at han kun er en lille dreng, når babyen bliver født.
Vil bare så gerne kunne glæde mig over graviditeten, men synes at ovenstående tanker fylder en del...
Jeg må dog også sige, at jeg er lidt nervøs for, hvor hårdt det bliver med sådan nogle 2 små størrelser på samme tid, men prøver ikke at bekymre mig for meget på forhånd.
Noget helt andet er, at Mikkel i morges havde lidt frisk blod i bleen, da han havde haft afføring. Blodet sad for enden på pølsen og lidt i bleen. Jeg kunne ikke se nogen synlige rifter omkring hans anus, han var dog rød og irriteret. Her til aften havde han igen afføring, hvor der igen var en smule blod i bleen. Er det noget, jeg skal kontakte lægen ang. eller skal jeg bare se tiden lidt an? Tænker lidt på, om han kan havde fået en hæmoride, som bløder, men han har ikke forstoppelsesproblemer og kommer som oftest nemt af med afføringen.
Ser frem til dit svar :o)
Mange hilsner fra mig