Brev:
Maveproblemer - 6 mdr.
5. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Maveproblemer - 6 mdr.
Kære Helen
Det er første gang jeg skriver til dig, og har indtil nu kun læst med på sidelinjen, men synes alligevel ikke der er nogen breve som besvarer mit problem.
Min søn Marcus er fra 15. oktober 2008, så han er snart 7 måneder. Jeg havde utroligt mange problemer med at få amningen igang, så jeg valgte at give flaske fra han var 1 dag gammel, et valg jeg er utroligt glad for. Men men.. Min søn har åbenbart arvet min utroligt sarte mave. Efter han kom af med mekonium, gik hans mave helt i stå. Min sundhedsplejerske anbefalede laktolose, og det har Marcus så fået nu siden han var fem dage gammel, med god virkning.
Vi har prøvet alle mme mærker på markedet (og jeg mener ALLE), da Marcus fik kolik, og bare skreg og skreg en til to timer efter hvert måltid. Endelig fandt vi frem til hipp 1, som han så trives med.
Han har fået grød siden han var fire måneder, og er rigtig glad for sin skemad.
En plan for dagen ser nogenlunde således ud:
Vågner mellem 4-5: får mme, tager ca 100ml
sover lidt videre hos mig (nogen gange lykkes dette ikke, og så ligger han bare og snakker)
står op ca. 6.30: øllebrød, sødmælk af kop
puttes til lur ca. mellem 8-9 (afhængigt af om han sov videre tidligt morgen) puttes med mme.
Forskelligt hvornår han vågner, nogen gange sover han en halv time, andre gange tre timer.
Grød med sveskemos kl ca. 10.30-11, vand af kop
puttes til lur mellem 12 og 13 (afhængigt af formiddagsluren, puttes med mme
så er det igen forskelligt hvor meget han sover, mellem ½ til 1½ time.
kl ca. 14.30-15: frugtmos, sødmælk af kop, og noget at sidde med i hånden (agurk, appelsin osv)
Tit skal han have en tredje lur, da han bliver virkelig tvær og svær at stille tilfreds når han bliver træt, den tredje lur sover han ca. ved 16-16.30 tiden (afhænger også af middagsluren).
kl. ca 17: aftensmad. kartoffelmos, grøntsagsmos, sovs og kød. vand af kop.
puttes til natten ca. 19.30 med en flaske vælling, også af mærket hipp.
Efter vi er begyndt på den rigtige mad har afføringen naturligvis skiftet farve og konsistens. Da han en dag havde det helt ned af benet og op af nakken, tænkte jeg at det måske var på tide at trappe ned på laktolosen. Han fik 8ml, fordelt på to doser, og jeg trappede ned til 6ml. Men siden jeg gjorde det, er det blevet rigtig mærkeligt. Så jeg har trappet op til 8ml igen. Og jeg giver ham sveskemos, frugtmos og øllebrød, som også skulle holde maven igang (havregrød mestrer han ikke endnu).
Men nu kommer han kun af med afføringen lidt af gangen, og ikke hver dag. Og det har konsistens som, ja.. mit eget!! Skal det have det?? Jeg mener, nu får han jo "almindelig" mad. Eller skal det stadig være rigtig "babylort"?
Er det okay han har fået laktolose så lang tid? Skal jeg trappe op eller ned på det?
Nogen gange må jeg "hjælpe ham af med det" med et termometer. Jeg prøver at massere hans mave, men så bliver han sur. Tror dog ikke det er fordi det gør ondt på ham. Da han var spæd cyklede vi også meget med ham, det gider han ikke mere. Han ligger bare og er helt stiv i benene (er meget stærk i sine ben).
Jeg er virkelig bekymret for om hans mave nogensinde bliver normal? Eller skal han have laktolose, ja.. resten af sit liv?
Han ligger tit og presser utroligt meget, og tit uden at der kommer noget ud.
Han sover okay om natten. Nogen nætter vågner han ofte og skal have sutten (tror det er fordi han drømmer, lyder sådan). Andre nætter sover han bare helt uden sutten. Han skal dog have sutten i munden for at kunne falde i søvn.
Jeg håber meget du kan hjælpe mig lidt med min bekymring, da det går mig en del på at hans mave opfører sig så underligt.
Med venlig hilsen
Tina