Maveproblemer - 6 mdr.

5. maj 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Maveproblemer - 6 mdr.

Kære Helen

Det er første gang jeg skriver til dig, og har indtil nu kun læst med på sidelinjen, men synes alligevel ikke der er nogen breve som besvarer mit problem.

Min søn Marcus er fra 15. oktober 2008, så han er snart 7 måneder. Jeg havde utroligt mange problemer med at få amningen igang, så jeg valgte at give flaske fra han var 1 dag gammel, et valg jeg er utroligt glad for. Men men.. Min søn har åbenbart arvet min utroligt sarte mave. Efter han kom af med mekonium, gik hans mave helt i stå. Min sundhedsplejerske anbefalede laktolose, og det har Marcus så fået nu siden han var fem dage gammel, med god virkning.

Vi har prøvet alle mme mærker på markedet (og jeg mener ALLE), da Marcus fik kolik, og bare skreg og skreg en til to timer efter hvert måltid. Endelig fandt vi frem til hipp 1, som han så trives med.
Han har fået grød siden han var fire måneder, og er rigtig glad for sin skemad.

En plan for dagen ser nogenlunde således ud:

Vågner mellem 4-5: får mme, tager ca 100ml
sover lidt videre hos mig (nogen gange lykkes dette ikke, og så ligger han bare og snakker)

står op ca. 6.30: øllebrød, sødmælk af kop

puttes til lur ca. mellem 8-9 (afhængigt af om han sov videre tidligt morgen) puttes med mme.

Forskelligt hvornår han vågner, nogen gange sover han en halv time, andre gange tre timer.

Grød med sveskemos kl ca. 10.30-11, vand af kop

puttes til lur mellem 12 og 13 (afhængigt af formiddagsluren, puttes med mme

så er det igen forskelligt hvor meget han sover, mellem ½ til 1½ time.

kl ca. 14.30-15: frugtmos, sødmælk af kop, og noget at sidde med i hånden (agurk, appelsin osv)

Tit skal han have en tredje lur, da han bliver virkelig tvær og svær at stille tilfreds når han bliver træt, den tredje lur sover han ca. ved 16-16.30 tiden (afhænger også af middagsluren).

kl. ca 17: ...

Annonce

... aftensmad. kartoffelmos, grøntsagsmos, sovs og kød. vand af kop.

puttes til natten ca. 19.30 med en flaske vælling, også af mærket hipp.

Efter vi er begyndt på den rigtige mad har afføringen naturligvis skiftet farve og konsistens. Da han en dag havde det helt ned af benet og op af nakken, tænkte jeg at det måske var på tide at trappe ned på laktolosen. Han fik 8ml, fordelt på to doser, og jeg trappede ned til 6ml. Men siden jeg gjorde det, er det blevet rigtig mærkeligt. Så jeg har trappet op til 8ml igen. Og jeg giver ham sveskemos, frugtmos og øllebrød, som også skulle holde maven igang (havregrød mestrer han ikke endnu).

Men nu kommer han kun af med afføringen lidt af gangen, og ikke hver dag. Og det har konsistens som, ja.. mit eget!! Skal det have det?? Jeg mener, nu får han jo "almindelig" mad. Eller skal det stadig være rigtig "babylort"?
Er det okay han har fået laktolose så lang tid? Skal jeg trappe op eller ned på det?

Nogen gange må jeg "hjælpe ham af med det" med et termometer. Jeg prøver at massere hans mave, men så bliver han sur. Tror dog ikke det er fordi det gør ondt på ham. Da han var spæd cyklede vi også meget med ham, det gider han ikke mere. Han ligger bare og er helt stiv i benene (er meget stærk i sine ben).

Jeg er virkelig bekymret for om hans mave nogensinde bliver normal? Eller skal han have laktolose, ja.. resten af sit liv?
Han ligger tit og presser utroligt meget, og tit uden at der kommer noget ud.

Han sover okay om natten. Nogen nætter vågner han ofte og skal have sutten (tror det er fordi han drømmer, lyder sådan). Andre nætter sover han bare helt uden sutten. Han skal dog have sutten i munden for at kunne falde i søvn.

Jeg håber meget du kan hjælpe mig lidt med min bekymring, da det går mig en del på at hans mave opfører sig så underligt.

Med venlig hilsen
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder