Brev:
Mavekneb og tigerspring?
30. april 2009
Alder:
2 mdr.
Mavekneb og tigerspring?
Kære Helen
Jeg er nyt medlem, og håber at kunne få svar på min søns "foruroligende" adfærd.
Han er nu 12 uger gammel (i morgen), og er flaskebarn. Amningen fik en meget hård start, da han ikke kunne finde ud af at tage fat. Den kom dog igang og fungerede udmærket i en periode. Pludselig da han var 6 uger, ville han dog ikke tage brystet mere, og kørte hovedet fra side til side, skreg og skubbede mig væk. Jeg kunne ingen forklaring finde, men blev ved med at prøve. Da jeg efter en uge kunne se, at jeg ikke fik noget mad i ham, og vi begge græd under amningerne, var jeg nødt til at opgive.
Jeg pumpede derfor min egen brystmælk ud og supplerede med Profylac, da min mand har allergi. Min mælkeproduktion er desværre faldet mere og mere, samtidig med at min søns madbehov er steget. Jeg pumper stadig ud, men det er et meget stort arbejde, tager næsten en time pr. gang, og han får max 2 af mine flasker i døgnet.
Han har fra start af haft en del problemer med maven - på et tidspunkt var det luft - men det blev bedre en periode. Da jeg så startede på profylac, kom han ikke længere af med afføring hver dag, der gik desværre meget lang tid imellem. Det fik han mavekneb af, så vi begyndte at give ham laktuloce, men fuldstændig uden virkning. Da vi havde givet ham det i 2,5 uge, uden han kom oftere af med afføring af den grund, stoppede vi med laktulocen. Han har nu afføring ca hver 4 dag.
Nå, men fra i søndags er hans mavekneb tiltaget, og er blevet voldsomme. Han vrider sig og sparker vildt med benene, mens han nærmest står i bro og klynker/jamrer meget. Han kom af med afføring mandag, og vi var til lægen i går, der sagde, at hans tarme ikke virkede overfyldte. Derfor tror vi ikke, at det er "forstoppelsen" der er problemet. Jeg fik det råd at skifte Profylac ud med grøn alumin, hvilket jeg gjorde mandag aften. Det er nu torsdag, og det har stadig ikke hjulpet (næsten tværtimod). Hvis det er profulacen han ikke kan fordøje, hvor lang tid går der så, fra vi skifter den ud, til vi ville kunne se en bedring?
Det underlige er, at han også har mange gode øjeblikke, hvor han smiler og pludrer. Det kommer ligesom i bølger. Mavekramperne er specielt slemme, når han får flaske. Efter de første par tårer begynder det, og han kører rundt og jamrer, og er svær at give flasken. Han kæmper dog for, at fortsætte med at spise. Hans mave begynder også at larme meget. Jeg er nervøs for, om han på et tidspunkt opdager, at det bliver værre, når han spiser, og "bliver bange" for maden. Det virker desuden som om, det er værst om formiddagen.
Jeg har prøvet alt, cyklet med hans ben, masseret hans mave, trykket ham under fødderne på tarmpunkterne osv osv. Vi bøvser ham godt af ved måltiderne, og han virker ikke som om, det er luft der er problemet. Han prutter ikke særlig meget.
Jeg aner ikke mit levende råd? Vi er desuden begyndt at give ham sukkervand, og det hjælper, men kun kortvarigt. Jeg blander ½ kop kamillete op med 3 spsk. økologisk rå rørsukker, og giver ham 2 ml. Hvor mange gange må jeg give ham dette? Det får ham nemlig ned på jorden, når han græder og græder. Hvilket han først er begyndt på de sidste par dage.
Vi har fået en henvisning til en børnelæge, men kan først få en tid om 1 måned.
De sidste to dage har han været ekstra umulig, og vil ikke sove i sin barnevogn til middag. Når jeg går en lang tur med ham, begynder han at græde, ligesom jeg er nået længst væk fra vores bopæl, og så er der meget langt hjem. Dette virker ikke som maveproblemer, men bare fordi, han ikke vil ligge der/ vil op. I dag har han grædt mere end normalt, og jeg kan trave op og ned af gulvet med ham. Men som sagt har han også sine gode stunder, og de kan også være middel-lange, hvor han smiler, pludrer og leger.
Jeg har tænkt på, om dette kan skyldes et tigerspring, men han er født 2 uger for tidligt, og burde vel i følge tigerspringsmodelle så være mellem springet i uge 8 og uge 12. Desuden synes jeg stadig ikke han mestrer alle de færdigheder, bogen beskriver efter uge 8. Han virker dog ikke sådan til at være langsom, og det har ikke bekymret mig. Han slår til legetøj der hænger, og har også opdaget sine hænder, som han sutter løs på. Han er meget optaget af os, og jeg synes også vi er gode til at motivere ham. Han vil gerne meget op, men har ikke noget problem med at sidde hos fremmede. Jeg undrer mig over, at han ikke vil lægges til middag mere i barnevognen, da jeg godt kan lægge ham på hans dyne på sofaen en lille tid af gangen uden han bliver sur over det.
Jeg kan ikke finde ud af, om hans maveproblemer hænger sammen med hans pludselig tiltagende gråd ved middagslurene (og udover). Eller om det er fordi det ramler sammen med et tigerspring. Og kan man have mange gode stunder midt i et uvejr?
Jeg beklager at mit spørgsmål blev så langt, men jeg føler det er nødvendigt, for at kunne forklare mig ordentligt.
Jeg håber du kan give mig et råd, eller måske klarlægge, om det kan være et tigerspring på trods af, at han ikke passer ind i bogen.
På forhånd mange tak
Med venlig hilsen
Mattis mor