Brev:
Ked af det under måltid, luft i maven
12. april 2009
Alder:
2 mdr.
Ked af det under måltid, luft i maven
Kære Helen.
Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.
I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!
Når man fjerner et problem, kan man ofte få øje på et andet, eller det som det i virkeligheden handler om.
Da vi stoppede med at fokuserer på at hun skulle have over de 100 ml i døgnet som Neonantal foreskrev og bare slappede af med hendes 80-110 ml pr gang, ja så opdagede vi noget andet.
(hun vejer 4700 nu og er 9 uger.)
Vi skiftede jo til NAN1 efter at emfamilen gav hende maveonde, det er nu 9 dage siden.
I de 9 dage har hun haft daglig afføring som hun skal, men også en masse tarmluft, som vi har afhjulpet med at cykle, og mavemassage. Hun græder meget når hun skal prutte, det gør rigtig ondt på hende.
De sidste oar dage har vi lagt mærke til at hun under et måltid, altimens alt er så hyggeligt, øjenkontakt, stille snak og ro, pludseligt bryder ud i skrig - det er som regel når hun synker, hendes tarme larmer meget, rumler og rumsterer, både under et måltid men også efter og før..
Hvad kan det skyldes?
Hendes afføring er begyndt at blive ildelugtende, virkelig....enhver håndværker ville være misundelig...det STINKER... råddent! ... samtidigt kan jeg ane en smule grønt i hendes afføring, små grønne klatter her og der, og en smule slim.
Det var netop denne afføring lægen i sin tid mente var allergi og bad os gå over på Nutramigen.
Men det tog Neonantal fra os, efter en priktest der viste negativ - dog sagde hende stik-damen, at den godt kan vise falsk negativ, men aldrig falsk positiv.
Konsistensen på hendes afføring er lind, fin og blød... ingen hårde knolde.... Men små grønne klatter, og som sagt meget ildelugtende.
Hun trækker meget sine ben op under sig, skriger og hyler. Det kan komme lige pludseligt...mens vi leger og griner, når vi går rundt i stuerne og kigger på ting..og vise versa.
En rolig stund i barnevognen har vi aldrig, af selvsamme årsager.
Kan der sidde noget hårdt i hendes tarm?...fra dengang hun fik Emfamil? (9 dage side vi gik væk fra Emfamilen.)
Hvor lang tid tager det ca for maven at vænne sig til en ny MME?
Hun fik Laktulose dengang med Emfamilen, 4 ml morgen og 4 ml aften... Det resulterede i så meget tarmluft at hun skreg ca hele døgnet.
Så hvad gør vi nu?....
Hvis ikke det ene er galt, så er det det andet...
Vi trænger sådan til lidt medgang her.