Mad og lege selv

25. marts 2009

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Mad og lege selv

Hej

Vores søn er 14 mdr og er rigtig begyndt at give udtryk for sin mening (på godt og ondt) og trives generelt meget godt.

Vi giver ham stadig købegrød (havregrød eller fuldkornsgrød), da han ikke vil have hjemmelavet havregrød, idet det hjemmelavede grød ikke er så fint i konsistensen, som det købte.
Er det okay at blive ved med at give ham købegrøden?

Har prøvet at tilbyde ham vores hjemmelavet grød først og så købegrød bagefter, men så bliver han vildt tosset og vil så slet ikke have noget at spise overhovedet... Han er generelt meget sulten om morgenen, da han ingen mad får om natten længere.

Kan vi bare blive ved med at give ham købegrød (også selvom det er grød der svarer til en alder på 6-10 mdr) og så en gang imellem tilbyde ham hjemmelavet grød eller skal vi bare sige at enten så spiser han den hjemmelavede eller også så får han ikke noget??

Vores søn er generelt ikke god til ting med klumper i. Enten skal det være helt fin grød eller også skal det være ting han selv kan spise med fingrene eller en gaffel og spise.

Mit andet spørgsmål vedr. mad drejer sig om hans aftensmad, som han får kl 17.30. Han spiser næsten aldrig noget til aftensmad, men sidder istedet og leger med maden, mens vi spiser vores mad. Han bliver normalt tilbudt lidt ting fra sin madpakke kl 15.30, når jeg henter ham i vuggestuen - kan det være at dette mellemmåltid ligger for tæt på ...

Annonce

... aftensmaden?

Før han bliver puttet får han lidt godnatgrød (kl 18.45), som han får, mens han leger. Han plejer her at spise ca en portion. Bør vi fjerne dette måltid og istedet insisterer på at han skal lære at spise sig mæt til aftensmaden og evt flytte aftensmaden til lidt senere?

Jeg vil også gerne have lidt råd til, hvordan vi kan lære vores dreng at lege lidt mere selv. Vi skal i øjeblikket sidde nede ved ham og helst aktiverer ham hele tiden ellers brokker han sig meget. Synes det har være sådan næsten altid, og vil derfor meget gerne høre hvordan man kan få gjort ham lidt mere selvstændig.

Til sidst har jeg et spørgsmål om hans temperament - han bliver meget nemt VIRKELIG sur, hvis der er noget han ikke må eller ikke kan. Han kaster sig tilbage, hvis vi tager ham op og når vi så sætter ham ned på gulvet kaster han sig ned på maven og skriger og græder rigtig meget. Skal vi bare lade ham "rase af", mens vi sidder ved siden af ham og fortæller ham at det jo selvfølgelig også er trælst at han ikke må det han gerne ville, men at sådan er det bare, men vi er der for ham. Eller hvad er bedst?

Sikke en masse spørgsmål - håber du kan finde rundt i dem.

Vil lige sige at vores dreng generelt er en glad dreng, som i øjeblikket er lige på vippen til at kunne gå selv. Rent fysisk mangler han ikke noget, men ligger fint på hans normale kurve.

Glæder mig til at læse dit svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!