Brev:
Mad og lege selv
25. marts 2009
Alder:
14 mdr.
Mad og lege selv
Hej
Vores søn er 14 mdr og er rigtig begyndt at give udtryk for sin mening (på godt og ondt) og trives generelt meget godt.
Vi giver ham stadig købegrød (havregrød eller fuldkornsgrød), da han ikke vil have hjemmelavet havregrød, idet det hjemmelavede grød ikke er så fint i konsistensen, som det købte.
Er det okay at blive ved med at give ham købegrøden?
Har prøvet at tilbyde ham vores hjemmelavet grød først og så købegrød bagefter, men så bliver han vildt tosset og vil så slet ikke have noget at spise overhovedet... Han er generelt meget sulten om morgenen, da han ingen mad får om natten længere.
Kan vi bare blive ved med at give ham købegrød (også selvom det er grød der svarer til en alder på 6-10 mdr) og så en gang imellem tilbyde ham hjemmelavet grød eller skal vi bare sige at enten så spiser han den hjemmelavede eller også så får han ikke noget??
Vores søn er generelt ikke god til ting med klumper i. Enten skal det være helt fin grød eller også skal det være ting han selv kan spise med fingrene eller en gaffel og spise.
Mit andet spørgsmål vedr. mad drejer sig om hans aftensmad, som han får kl 17.30. Han spiser næsten aldrig noget til aftensmad, men sidder istedet og leger med maden, mens vi spiser vores mad. Han bliver normalt tilbudt lidt ting fra sin madpakke kl 15.30, når jeg henter ham i vuggestuen - kan det være at dette mellemmåltid ligger for tæt på aftensmaden?
Før han bliver puttet får han lidt godnatgrød (kl 18.45), som han får, mens han leger. Han plejer her at spise ca en portion. Bør vi fjerne dette måltid og istedet insisterer på at han skal lære at spise sig mæt til aftensmaden og evt flytte aftensmaden til lidt senere?
Jeg vil også gerne have lidt råd til, hvordan vi kan lære vores dreng at lege lidt mere selv. Vi skal i øjeblikket sidde nede ved ham og helst aktiverer ham hele tiden ellers brokker han sig meget. Synes det har være sådan næsten altid, og vil derfor meget gerne høre hvordan man kan få gjort ham lidt mere selvstændig.
Til sidst har jeg et spørgsmål om hans temperament - han bliver meget nemt VIRKELIG sur, hvis der er noget han ikke må eller ikke kan. Han kaster sig tilbage, hvis vi tager ham op og når vi så sætter ham ned på gulvet kaster han sig ned på maven og skriger og græder rigtig meget. Skal vi bare lade ham "rase af", mens vi sidder ved siden af ham og fortæller ham at det jo selvfølgelig også er trælst at han ikke må det han gerne ville, men at sådan er det bare, men vi er der for ham. Eller hvad er bedst?
Sikke en masse spørgsmål - håber du kan finde rundt i dem.
Vil lige sige at vores dreng generelt er en glad dreng, som i øjeblikket er lige på vippen til at kunne gå selv. Rent fysisk mangler han ikke noget, men ligger fint på hans normale kurve.
Glæder mig til at læse dit svar.