Brev:
Et dyrbart menneske
7. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Et dyrbart menneske
Kære Helen,
Har brug for råd - måske mest opmuntring - endnu engang.
Min lille Malthe, der ikke længere er helt så lille, men faktisk snart et år skal passes. Vist nok ;-)
Hans far og jeg skal ud - og jeg glæder mig, men har svært ved at slippe ham den lille dyrbare...
Han skal passes af mormor som han elsker og kender godt.
Hans far og jeg er generelt meget forskellige omkring Malthe. Naturligt nok - tænker jeg. Far tumler og lader ham opleve verden med alt hvad der hører med. Han er af den overbevisning at han godt må pylre lidt og gøre sine egne erfaringer.
Jeg derimod er blæst omkuld af kærlighed og kan slet ikke lade være med at tage ham op. Nusse i en uendelighed og ja, lade ham falde i søvn, mens vi stille danser rundt i soveværelset. ;-) Efterfølgende sover vi sammen. Jeg gjorde et halvhjertet forsøg på at få ham i egen seng, men kunne slet ikke udholde hans gråd.
Det betyder alt sammen at jeg nu har en dreng der er meget afhængig af mig. Han vil meget gerne sidde på min arm, Jeg bærer ham stadig i slynge og selvom han hygger med far eller mormor - når jeg ikke er der - insisterer han på at være hos mig, hvis han så meget som hører at jeg trækker vejret i rummet ved siden af.
Egentligt gør det mig ikke noget. Måske med undtagelse af det der med at han ikke vil sove i egen seng, jeg er hele tiden bange for at han skal falde ud af vores. Jeg er som sagt blæst omkuld og er indstillet på - og har lyst til - at give alt jeg har i forhold til ham.
Før hans ankomst var jeg et rigtigt arbejdsmenneske og havde egentligt svært ved at forestille mig selv som mor. Nu er alting vendt på hovedet. Min egen barndom var lidt omtumlet og uden det skal lyde som klynk - tror jeg det spiller en rolle. Jeg har bekymret mig meget i forhold til Malthe og er blevet lidt sådan en "symbiose-mor" tror jeg. Har jeg ladet mig fortælle ;-)
Egentligt trænger jeg jo også til at blive selvstændigt menneske igen, men mine følelser er bare sådan at jeg ikke nænner at tage et skridt uden at være helt overbevist om at det samtidigt er det optimale for Malthe.
Pasningen sætter det lidt i perspektiv. Og det er derfor jeg skriver. Mormor vil gerne have Malthe med hjem og overnatte.
Far elsker ideen. Jeg har det svært med det. Med udgangspunkt i det eksempel - vil du dele dine tanker. Skal jeg stoppe lidt op og passe på ikke at forsvinde helt ind i den der samhørighed. Har Malthe i virkeligheden større glæde ved at han bliver mere adskilt fra mig? Og at jeg igen kan fordybe mig i andre ting og finde glæde i det. Det savner jeg jo trods alt også.
Ved godt det er et langt brev, men har tumlet med det længe og tror og håber at dine tanker vil kunne sætte flere ting på plads i forhold til overvejelser om både stort og småt.
Malthe er endnu ikke i vuggestue, men skal efter planen starte når han er 13 mrd.
Giver det mening?
Pia.