Opdragelse, pasningsform og brystafvænning

28. februar 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Opdragelse, pasningsform og brystafvænning

Kære Helen

Først tusind tak for dig for et rigtigt fint svar, da jeg for nogle uger siden skrev og spurgte dig til råds ang. brystafvænning om natten af min datter Alma. Det var et svar med masser af omsorg og en fin indføling, hvilket jeg værdsatte meget.

Det endte faktisk med ”en kold tyrker”, fordi den gradvise afvænning gjorde hende forvirret (hvornår må jeg få og hvornår ikke?) og ked af det. Og tænk sig, det gik bare helt utroligt nemt: 2 nætter med lidt (men meget hjerteskærende) gråd. Jeg kunne dog godt trøste hende med kærtegn, sut og sang. Og 3. nat sov hun igennem og de efterfølgende nætter også! Så det gik bare så nemt. Og også eftermiddagslurene blev bedre, længere og mere sammenhængende. Jeg voksede flere meter som mor af den oplevelse :)

Nu har hun været rigtig influenza-syg, og nu er vi tilbage til start. Når hun er helt ovre den hoste, hun slås lidt med om natten, tager vi endnu en afvænning – nu ved jeg jo, at det ikke behøver at være så slemt!

Nu skriver jeg med nye spørgsmål:

1. Hvornår kan man begynde at opdrage i fht. ikke at smide maden på gulvet, når vi spiser? Alma, der nu er næsten 11 måneder forstår helt tydeligt, at der er ting, hun ikke må. Og jeg synes faktisk, hun er utrolig disciplineret i fht. ikke at kaste sig over, det hun ikke må. Og til at tjekke hos mig og give forbudte ting fra sig, uden den store protest, hvis hun ikke ligefrem er træt (jeg kan næsten bekymre mig for, om hun bliver for tilpasset!)

– Men spørgsmålet er nu, hvornår det er rimeligt at introducere et nej, når maden kastes på gulvet med vilje? Og hvor realistisk det er, at jeg kan lære hende ikke at gøre det, nu hvor hun selv sidder med maden og spiser – og jeg ikke umiddelbart kan se nogen sanktionsmulighed (jf. det du også har skrevet andetssteds: nej’et skal også følges af en handling). Hvad tænker du om det?

2. Mit andet spørgsmål handler om, hvornår og hvordan Alma skal starte med at blive passet af andre. Som jeg har skrevet tidligere er jeg alene med Alma og da min familie bor langt fra os, er hun stort set altid sammen med mig. Hun er blevet passet en enkelt dag af mine forældre, som hun kender godt og en time hist og pist af mine forældre eller en veninde – men ellers er jeg ...

Annonce

... der altså altid. Og jeg vil gerne forsøge at gøre overgangen til hverdagene uden mor, så lempelig som mulig.

Sagen er, at jeg har ønsket daginstitution til Almas 1 års dag i april og skulle så starte på job når jeg havde haft 1 måned til indkøring mv. og Alma var 13 måneder. Nu ser det ud til, at jeg får daginstitutionsplads langt senere (når Alma er 13½-16 md, dvs. mellem juni og aug/sept) – og jeg vil foretrække at have god tid til at køre hende ind.

Mine overvejelser går nu på, hvorvidt jeg skal forlænge min orlov (hvilket dog har nogle økonomiske konsekvenser – men det ville måske nok kunne lade sig gøre) eller om jeg skal starte på arbejde som planlagt – evt. 3 dage om ugen – og få Alma passet af skiftevis bedsteforældre, reservebedste og veninder, indtil hun kan starte i daginstitution.

Der er naturligvis mange forskellige forhold på spil i dette valg (hvor hurtigt rykker jeg op på ventelisten, hvor langt kan min arbejdsplads strække sig, økonomien på længere sigt osv. osv.) men det jeg gerne vil have dig til at give din vurdering i fht. den parameter, der handler om, hvad der er bedst for Alma.

For jeg er i tvivl om, hvorvidt det vil være en forvirrende måde for hende at starte livet uden mig på: 2-3 dage med mormor og morfar, næste uge med reservebedste, næste uge 1 dag med reservebedste og 2 med en veninde … osv. Hvor imod vuggestuen jo vil byde på helt faste rutiner og nogenlunde samme flok mennesker.

Omvendt kan man jo sige, at i vuggestuen er der ikke så meget fokus på det enkelte barn, og Alma vil få mere opmærksomhed og dermed måske en nemmere start på livet væk fra mor med private babysittere.

Ja, det er mine overvejelser frem og tilbage. Hvad tænker du?

3. Mit tredje spørgsmål handler om afvænning fra brystet – igen :o) Hvor meget bryst er passende at få, når man er 11 måneder? Og 12 måneder? Jeg er lidt i tvivl om, hvor længe jeg har lyst til at blive ved at give bryst. Hvad er hensigtsmæssigt efter din mening? Jeg synes fortsat det er nogle dejlige hyggestunder, vi har. Men har også lige mærket effekten af et ”clean cut” og overvejer om, jeg snart skal sige helt stop med amningen.

Jeg glæder meget mig til at læse dine altid gode overvejelser og råd!

Kærlig hilsen
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre