Mælk ved 1 år og lege, kravle mv.

24. februar 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Mælk ved 1 år og lege, kravle mv.

Hej Helen

Så er Emil allerede ved at være et år (10,5 mdr) - han er glad og tilfreds, kravler, går med støtte, spiser selv med fingerne (forsøger sig med gaffel) og drikker selv af sin kop. Han sover OK - selvom det tager en rum tid at falde i søvn fordi han rejser sig op 1000 gange og han vågner et par gange forvirret på alle fire. Så alt i alt synes jeg han trives. Men der bliver ved at være ting som jeg kan komme i tvivl om. Så lige en gang blandede spørgsmål.

Jeg ammer stadig Emil to gange (kl. 19.30 og en gang om natten). Min tanke er at droppe begge amninger på en gang når han bliver 1 år - hvor han så skal have den halve liter uden mors hjælp. Jeg kan være lidt nervøs for om Emil vil få nok mælk, for han vil ikke spise tykmælk. Så mine første spørgsmål er:

1. Hvordan omregner man ost til ml mælk?

2. Må jeg give Emil creme fraiche i stedet for tykmælk? Det glider bedre ned og jeg har givet ham det for at fede ham lidt op.

3. Når Emil bliver 1 år siger man at de skal over på letmælk i stedet for sødmælk? Skal jeg også gøre det, når han ikke er så tyk? Han når ikke at tredoble sin fødselsvægt. Skulle veje 11.1, men kommer vel med lidt held op på 10 kg (er ca. 77 cm nu). Og skal vi der droppe at tilsætte ekstra fedt eller fortsætte med det.

4. Emil har aldrig fået MME i flaske/kop, men vi har brugt det til grød. Hvornår skal vi skifte over til at bruge normalt mælk?

5. Kan jeg give ham et kalktilskud for at være på den sikre side?

En anden ting, som min mand og jeg ikke kan finde ud af er godnat-grøden. I dag får Emil aftensmad kl. 17.30 og så en portion grød efterfulgt af amning kl. 19.00 - 19.30.

Hvor længe skal de blive ved at have et godnat-måltid? Og har du nogle ...

Annonce

... forslag til andet end grød (vi synes han er ved at være for gammel til pulvergrød)

Og så over i en helt anden boldgade. Som nævnt synes jeg Emil trives, men kan alligevel blive lidt forundret over alt det andre babyer gør, som han slet ikke forsøger på. Blandt andet at vinke, pege og klappe, som han slet ikke gider. Han gider heller ikke f.eks. at stable ting eller sætte klodser sammen. Faktisk bruger han alt sin tid på at kravle rundt, rejse sig ved ting, gå rundet om bordet, gå med os i den ene hånd, ved gåvognen etc. - det er ekstremt sjældent at han sidder ned og leger. Han kan godt på legetøjet finde en bestemt knap og trykke på dem, så det larmer - så han kan godt styre fingeren, når det kommer over ham. Jeg synes jo han burde klappe hvis jeg synger en klappe-sang eller vinke når vi går. Men det er ikke engang noget han forsøger.

Hvad kan jeg gøre for at få ham til at lave flere af de her lege som er gode for koordinationen?

Han vil rigtigt gerne kravle op af vores trappe? har du en snedig måde at lære ham at komme ned. Vi forsøger at vise ham at han kan kravle baglæns ned - men det er som om han ikke forstår det. Han kravler bare op igen.

Og så det sidste. Emil pludrer/snakker en masse "ba ba, da da" og den slags i sætninger og i forskellige tonelejer. Men det lader ikke til at han har faste udtryk for f.eks. mad, mor, far eller noget. Det fornemmer jeg mange babyer på Emils alder har. Burde han ikke være i gang med at sætte en bestemt lyd sammen med en bestemt ting? Kan vi styrke den udvikling?

Nå, det må vist være rigeligt med spørgsmål for denne gang. Håber du kan komme med lidt in-put og ideer til hvordan vi bedst støtter Emil hvor han er lige nu.

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor