Han er blevet kræsen og en mors dårlige samvittighed

22. februar 2009

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Han er blevet kræsen og en mors dårlige samvittighed

Hej Helen

Så har Daniel igen været syg – denne gang blev han ramt af influenzaen og i den uge det stod på mistede han selvfølgelig appetitten. Det er jo forståeligt nok, vi andre har heller ikke lyst til en masse, når vi er syge og når det som ryger ind ryger ud med det samme uden at blive fordøjet.

Vores problem er nu, at han er blevet voldsom kræsen – han kan intet lide af de ting han ellers nok plejer at spise lystigt af – hvordan skal vi liiiige gribe det an?

Han vil nærmest kun have havregrød, Digestives kiks og vindruer… og det bliver man jo ikke ligefrem en supermand af! Har du et godt råd til, hvordan vi får reintroduceret alm. mad til fætter stædig igen?

Vi laver grønsags- og frugt saft til ham med vores fantastiske juicepresser, som han drikker vældigt af – så måske det ikke er kræsenhed han lider af, men dovenskab vedr. tygning af egen mad!

Hvad tror du?

Skal vi nægte ham hans grønsags- og frugt saft eller bare prise os lykkelige for, at han i det mindste gider det?

Har tænkt på at komme valle proteinpulver i denne saft, så han får det ind på den måde, da kød er en no-go pt. - men må man overhovedet det?

Han døjer ret meget med luft i ...

Annonce

... maven og til tider meget hård mave. Han vil ikke have svesker eller sveskemos mere - så jeg tænkte på, om jeg må give ham en Actimel fra Danon om dagen til at hjælpe ham med at holde gang i mave/tarm floraen eller er de kun tilladt for voksne?

Han vil heller ikke have sin multivitamin pille, som jo ellers er det rene fredags-slik i vores øjne, hvordan skal vi lige gribe det an og hvor bekymrede skal vi være?

Og nu til noget helt andet… dårlig samvittighed…
Jeg har svært ved at sidde ham overhørig og lade ham kede sig længe nok til selv at gå i krig med at lege. Han kan godt lege selv, dog ikke så længe ad gangen, i andres målestok, og ikke uden liiige at prøve og inddrage mig i legen – hvilket jeg gladelig gør, for det meste ;o)

Den dårlige samvittighed kommer skyllende ind over mig som kaskader af vand, når jeg ikke orker eller har brug for at han leger selv – hvad kan jeg gøre ved den følelse af ”at fornægte” mit eget barn, når jeg prøver at sige: ”Nej, leg selv”. Arkivere den lodret virker ligesom ikke, så kommer den bare 1000 fold igen på et andet tidspunkt – hjælp mig, vil jo gerne have et kreativt og fantasifuldt barn som alle andres.

Med venlig hilsen
Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor