Brev:
Han er blevet kræsen og en mors dårlige samvittighed
22. februar 2009
Alder:
17 mdr.
Han er blevet kræsen og en mors dårlige samvittighed
Hej Helen
Så har Daniel igen været syg – denne gang blev han ramt af influenzaen og i den uge det stod på mistede han selvfølgelig appetitten. Det er jo forståeligt nok, vi andre har heller ikke lyst til en masse, når vi er syge og når det som ryger ind ryger ud med det samme uden at blive fordøjet.
Vores problem er nu, at han er blevet voldsom kræsen – han kan intet lide af de ting han ellers nok plejer at spise lystigt af – hvordan skal vi liiiige gribe det an?
Han vil nærmest kun have havregrød, Digestives kiks og vindruer… og det bliver man jo ikke ligefrem en supermand af! Har du et godt råd til, hvordan vi får reintroduceret alm. mad til fætter stædig igen?
Vi laver grønsags- og frugt saft til ham med vores fantastiske juicepresser, som han drikker vældigt af – så måske det ikke er kræsenhed han lider af, men dovenskab vedr. tygning af egen mad!
Hvad tror du?
Skal vi nægte ham hans grønsags- og frugt saft eller bare prise os lykkelige for, at han i det mindste gider det?
Har tænkt på at komme valle proteinpulver i denne saft, så han får det ind på den måde, da kød er en no-go pt. - men må man overhovedet det?
Han døjer ret meget med luft i maven og til tider meget hård mave. Han vil ikke have svesker eller sveskemos mere - så jeg tænkte på, om jeg må give ham en Actimel fra Danon om dagen til at hjælpe ham med at holde gang i mave/tarm floraen eller er de kun tilladt for voksne?
Han vil heller ikke have sin multivitamin pille, som jo ellers er det rene fredags-slik i vores øjne, hvordan skal vi lige gribe det an og hvor bekymrede skal vi være?
Og nu til noget helt andet… dårlig samvittighed…
Jeg har svært ved at sidde ham overhørig og lade ham kede sig længe nok til selv at gå i krig med at lege. Han kan godt lege selv, dog ikke så længe ad gangen, i andres målestok, og ikke uden liiige at prøve og inddrage mig i legen – hvilket jeg gladelig gør, for det meste ;o)
Den dårlige samvittighed kommer skyllende ind over mig som kaskader af vand, når jeg ikke orker eller har brug for at han leger selv – hvad kan jeg gøre ved den følelse af ”at fornægte” mit eget barn, når jeg prøver at sige: ”Nej, leg selv”. Arkivere den lodret virker ligesom ikke, så kommer den bare 1000 fold igen på et andet tidspunkt – hjælp mig, vil jo gerne have et kreativt og fantasifuldt barn som alle andres.
Med venlig hilsen
Charlotte