Brev:
Søvn og opdragelse - 11 mdr.
21. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Søvn og opdragelse - 11 mdr.
Hej.
Jeg har en dreng Mads, som bliver 1 år i starten af februar. Jeg er alene med ham og har altid været det. Jeg har efterhånden en masse spørgsmål, som jeg håber, at du kan hjælpe lidt med. (se evt. mit tidligere spørgsmål - han vil ikke sove - der står lidt mere om ham)
Søvn:
Hvor meget sover et barn på ca. 1 år?
Hos dagplejemoren sover han normalt 1 time til formiddag (bliver vækket) og kan sagtens sove 3 timer til eftermiddag. Dvs. tit sover han til mellem 15 og 16.
Jeg lægger ham i seng mellem 19 og 20 om aftenen, og det tager ham tit 1 time at falde i søvn. For det meste er han glad og pludrer og falder i søvn selv. Han får en flaske på 200 ml vælling inden han sover – men vi har ikke et rigtig godt aftenritual.
1. Har du nogle gode forslag?
De sidste 2-3 uger er han begyndt og vågne tidligt. Det kan fx være kl. 5 – han er måske faldet i søvn kl. 9 og har så fået 8 timers søvn. Det synes jeg jo ikke er meget. I starten gav jeg ham morgenflasken og tog ham ind i min seng. Jeg troede, at han var sulten jf. ovenstående om hans mad. Det gør jeg ikke mere – nu kommer han ind i min seng, og ligger og hygger. Vi står normalt op kl. 6.
2. Hvorfor vågner han og græder, når han ikke er udsovet?
I nat vågnede han så kl. 3.30. Hvorfor er han begyndt at vågne om natten – han er jo ikke sulten. Han har altid været god til at sove om natten. Sov igennem da han var 2 måneder, og han plejer kun at være vågen om natten, når han har været syg.
3. Hvornår er han parat til kun at sove eftermiddagssøvn? Hvis jeg ikke vækker ham fra formiddagsluren, så kan han nogen gange sove 3 timer (formodentlig fordi han sover lidt om natten) også kan han ikke nå eftermiddagsluren.
Opdragelse:
Jeg har en meget livlig dreng. Han vil gerne udforske og pille ved alting. Jeg har altid haft et princip om, at han skulle lære, hvad der er mit og hvad der er hans. Det er lidt gået fløjten, og jeg har tømt det nederste af reolen. Nu er han begyndt at stille sig op, så nu er der jo nye ting, som bliver spændende. Ud over det er der faktisk ikke så mange ting, som han ikke må.
Der er køkkenskabe og skuffer, hvor han har et yndlingsskab og en skuffe. Her skal jeg have sat ”lås” på. Så har jeg en skuffe i tv-bordet, som han gerne må lege med – putte ting ned i og tage ud – bare han ikke tager mine ting. Det går ikke så godt.
Han må ikke hive tøj ud af puslebordets skuffer – og han må ikke lege med dørene. Her har jeg stillet noget foran nogle af dørene.
Problemet er, at han ikke forstår et nej. Jeg har prøvet at sige nej og ryste på hovedet. Han kigger bare på mig, og gør det alligevel. Jeg har prøvet at flytte ham – men han kravler tilbage. Jeg har prøvet at aflede opmærksomheden, men han kravler tilbage. Jeg har prøvet at flytte ham ind i hans seng. Det virker kort.
4. Har du andre gode ideer, og hvornår kan jeg forvente, at han forstår?
Putte:
Som sagt er Mads en meget livlig dreng. Han vil sjældent sidde stille med mig eller putte. Så bliver han sur og ked af det. Nogen gange trænger han til det, fordi han er træt.
5. Er det noget med hans alder?
Med venlig hilsen