Brev:
Madvaner og social dreng
19. januar 2009
Alder:
16 mdr.
Madvaner og social dreng
Kære Helen!
Længe siden sidst, men jeg har lige et par spørgsmål.
Det første går på det at kunne spise selv. Min søn er 16 mdr. og burde vel egentlig kunne spise selv...? Han kan sagtens føre gaffel og ske til munden, men det at få maden på skeen og gaflen, det er svært. Han er heller ikke særlig interesseret og jeg må indrømme, at vi hjælper ham (læs: mader ham), fordi vi gerne vil sørge for at han får nok. Han spiser en del mere, når vi giver ham det end hvis vi lader ham selv spise.
Han har været meget syg i december og er det nu igen og det hænger jo også lidt sammen med det. Når han har feber synes jeg ikke vi kan forlange det samme af ham, som når han er frisk. Og mens han er syg handler det også bare om at få noget ind og ned - det håber jeg er ok:-)
Men hvad er ellers vejen til det at kunne spise selv? Vi har ikke nogen principper om at han skal spise på en bestemt måde, han må gerne spise med fingrene og han sviner altså også noget. Han må ikke smide med maden og heller ikke slå gaffel og ske i bordet/tallerkenen. Ind i mellem kan jeg dog godt få den fornemmelse at vi ikke er strikse nok med det (vi har nogle venner der har den mest rolige og velopdragne dreng - lidt belastende når man selv har en krudtugle!!!) men hvad er dine tanker om det?
Og så til det evigt tilbagevendende som jeg har spurgt om før - vi har en dreng der åbenbart er meget social. Han er så glad for andre børn og vil gerne meget tæt på og det bliver tit for meget for andre. Han stikker hovedet helt op i deres hoved og smiler stort (og siger hej) og det er rigtig sødt at se på, men andre børn oplever det det tit som at han kommer for tæt på og bliver bange. Ind i mellem får de også et klap, riv, skub eller et slag. Så vi slapper ikke meget af, når vi er sammen med andre med børn, og derfor tror jeg tit vi sidder med en følele af at have det mest uvorne og uopdragne (og hyperaktive) barn! Og dermed også at vi er dårlige forældre.
Han er helt igennem fantastisk vores søn, glad og dejlig og snakker en masse, han er selvfølgelig også i ALDEREN hvor man selv vil bestemme, men det er ok han er jo kun 1½ år. Jeg synes, at vi er gode til at være på gulvet og være der når der er nogle han gerne vil tæt på og forklarer ham hvorfor han lige skal holde lidt igen eller hvorfor Kasper bliver ked af det e.a. Er der andet vi kan gøre??? Og er det bare sådan? Jeg er jo selvfølgelig hønemoren, der er bange for at han ikke får venner...
Jeg ved børn er forskellige, men at se andre folks børn og høre deres kommentarer om ens eget eller ens måde at være forældre på kan sætte en masse i gang i hovedet på en. Og så er der jo det der med at føle sig sikker på det man gør... Det er svært at være forældre, men altså vi ville jo ikke undvære det for noget:-)
På forhånd tak:-)
Mange hilsner fra os