Madvaner og social dreng

19. januar 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Madvaner og social dreng

Kære Helen!

Længe siden sidst, men jeg har lige et par spørgsmål.

Det første går på det at kunne spise selv. Min søn er 16 mdr. og burde vel egentlig kunne spise selv...? Han kan sagtens føre gaffel og ske til munden, men det at få maden på skeen og gaflen, det er svært. Han er heller ikke særlig interesseret og jeg må indrømme, at vi hjælper ham (læs: mader ham), fordi vi gerne vil sørge for at han får nok. Han spiser en del mere, når vi giver ham det end hvis vi lader ham selv spise.

Han har været meget syg i december og er det nu igen og det hænger jo også lidt sammen med det. Når han har feber synes jeg ikke vi kan forlange det samme af ham, som når han er frisk. Og mens han er syg handler det også bare om at få noget ind og ned - det håber jeg er ok:-)

Men hvad er ellers vejen til det at kunne spise selv? Vi har ikke nogen principper om at han skal spise på en bestemt måde, han må gerne spise med fingrene og han sviner altså også noget. Han må ikke smide med maden og heller ikke slå gaffel og ske i bordet/tallerkenen. Ind i mellem kan jeg dog godt få den fornemmelse at vi ikke er strikse nok med det (vi har nogle venner der har den mest rolige og velopdragne dreng - lidt belastende når man selv har en krudtugle!!!) men hvad er dine tanker om det?

Og så til det evigt tilbagevendende som jeg har spurgt om før - vi har en dreng der åbenbart er meget social. Han er så glad ...

Annonce

... for andre børn og vil gerne meget tæt på og det bliver tit for meget for andre. Han stikker hovedet helt op i deres hoved og smiler stort (og siger hej) og det er rigtig sødt at se på, men andre børn oplever det det tit som at han kommer for tæt på og bliver bange. Ind i mellem får de også et klap, riv, skub eller et slag. Så vi slapper ikke meget af, når vi er sammen med andre med børn, og derfor tror jeg tit vi sidder med en følele af at have det mest uvorne og uopdragne (og hyperaktive) barn! Og dermed også at vi er dårlige forældre.

Han er helt igennem fantastisk vores søn, glad og dejlig og snakker en masse, han er selvfølgelig også i ALDEREN hvor man selv vil bestemme, men det er ok han er jo kun 1½ år. Jeg synes, at vi er gode til at være på gulvet og være der når der er nogle han gerne vil tæt på og forklarer ham hvorfor han lige skal holde lidt igen eller hvorfor Kasper bliver ked af det e.a. Er der andet vi kan gøre??? Og er det bare sådan? Jeg er jo selvfølgelig hønemoren, der er bange for at han ikke får venner...

Jeg ved børn er forskellige, men at se andre folks børn og høre deres kommentarer om ens eget eller ens måde at være forældre på kan sætte en masse i gang i hovedet på en. Og så er der jo det der med at føle sig sikker på det man gør... Det er svært at være forældre, men altså vi ville jo ikke undvære det for noget:-)

På forhånd tak:-)

Mange hilsner fra os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor