Ble og mad

9. januar 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Ble og mad

Hej Helen.

Lige et par spørgsmål ang. vores datter Sophie på 2½ (næsten)

Sophie har altid ligget godt til rent vægtmæssigt. Hun er en lille smule buttet, men ikke noget alarmerende.

Hun har skiftet dagplejeplads, og det går bare mega godt. De er meget ude og går lange ture.
Måske er det derfor hun er så sulten :-) Til morgenmad får hun en stor omgang A38 med havregryn. Ved dagplejeren får de lidt frugt om formiddagen og ellers rugbrød til frokost kl. 11.. Når hun står op omkring kl 14, får de frugt igen og evt lidt rugbrød.

Vi henter hende ml 15 og 15.30 og spiser aftensmad omkring kl. 17.30. Men i de 2 - 2½ time spørger hun næsten uafbrudt efter mad. Rugbrød, bananer, mandariner, rosiner osv. Og tit giver vi hende det, men ligeså snart hun er færdig vil hun have noget mere. Det er heldigvis kun rugbrød og frugt hun spørger efter. Til aftensmad spiser hun som ...

Annonce

... regel en god stor portion.
Vi har snakket lidt om, at tilbyde hende en tallerken med lidt frugt og nogle kogte grøntsager når hun kommer hjem fra dagplejen.

Men jeg er en smule bekymret over, om hun ikke spiser alt for meget?
Det skulle jo nødig blive sådan, at hun ser mad som en slags tidsfordriv...

Derudover håber vi, snart at kunne vænne hende af med bleen. Hendes dagplejer vil meget gerne hjælpe os, bare vi leverer rigeligt af bukser, så det er jo fint. Men når vi er herhjemme, så ved vi ikke helt hvordan vi skal håndtere det.
Nogle gange vil hun gerne tisse på potten, men hun bliver siddende i evigheder.. Og andre gange siger hun, at hun "laver pøller", (hvilket hun også gør) men hun vil i hvert fald ikke ud på potten... Så vi kan ikke helt finde ud af, hvornår vi skal tage hende af potten, og hvornår vi skal sætte hende på den...

Tak for en god brevkasse :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor