Brev:
Mad, vanter og sutte på tommeltot mv.
5. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Mad, vanter og sutte på tommeltot mv.
Hej Helen
Håber du har haft en god jul. Det har Freya og hendes forældre – og så er der lige et par nye spørgsmål på banen, her hvor Freya netop har rundet de 10 måneder.
1. Hun spiser efterhånden mange forskellige slags mad, men nægter nu pure, at spise havregrød til morgenmad. Vi giver hende i stedet en bolle (grov uden kerner) eller noget af vores morgenbrød, som hun gerne vil spise. Er det OK?
2. Hun er meget glad for avocado – er det noget vi skal holde igen med eller er det OK – selvfølgelig med respekt for variationen i maden.
3. Det er koldt og Freya er afhængig af sin tommeltot for at falde i søvn. Af den grund kan hun ikke bruge vanter. Har du hørt om denne udfordring før – og har du et tip?
4. Vi er nede på 3 flasker mme i døgnet. En inden sengetid, en nat/tidlig morgen og en inden eftermiddagsluren. Det gik uden problemer, da vi skulle fjerne formiddagsflasken, men hun er meget glad for eftermiddagsflasken og har vel også stadig brug for mælken. Hvordan gør vi? Skal hun have mælk af kop i stedet? Vi har prøvet et par gange, men det er slet ikke noget hun er interesseret i…
5. Freya sover nu ofte til omkring 6-tiden om morgenen. Hun er træt igen omkring kl. 9-10 og kan godt tage en lur på 1,5 – 2 timer. Derefter har vi oplevet, at det er næsten umuligt at få hende til at sove igen om eftermiddagen (lykkes tidligst ved 16 tiden, hvis hun sover til kl. 12 – eller også sover hun kun ganske kort (til barnevognen stopper). Bør vi vække hende af formiddagsluren i stedet? Den nuværende situation er ikke så sjov, for hun er i frygteligt dårligt humør fra hun står op af eftermiddagsluren til hun har fået aftensmad.
Det var vist alt for denne gang. Rigtig godt nytår til dig Helen.
Mange hilsner
Freyas mor