Mad, vanter og sutte på tommeltot mv.

5. januar 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Mad, vanter og sutte på tommeltot mv.

Hej Helen

Håber du har haft en god jul. Det har Freya og hendes forældre – og så er der lige et par nye spørgsmål på banen, her hvor Freya netop har rundet de 10 måneder.

1. Hun spiser efterhånden mange forskellige slags mad, men nægter nu pure, at spise havregrød til morgenmad. Vi giver hende i stedet en bolle (grov uden kerner) eller noget af vores morgenbrød, som hun gerne vil spise. Er det OK?

2. Hun er meget glad for avocado – er det noget vi skal holde igen med eller er det OK – selvfølgelig med respekt for variationen i maden.

3. Det er koldt og Freya er afhængig af sin tommeltot for at falde i søvn. Af den grund kan hun ikke bruge vanter. Har du hørt om denne udfordring før – og har du et tip?

4. Vi er nede på 3 flasker mme i døgnet. En inden sengetid, en nat/tidlig morgen og en inden eftermiddagsluren. Det gik uden problemer, da vi skulle ...

Annonce

... fjerne formiddagsflasken, men hun er meget glad for eftermiddagsflasken og har vel også stadig brug for mælken. Hvordan gør vi? Skal hun have mælk af kop i stedet? Vi har prøvet et par gange, men det er slet ikke noget hun er interesseret i…

5. Freya sover nu ofte til omkring 6-tiden om morgenen. Hun er træt igen omkring kl. 9-10 og kan godt tage en lur på 1,5 – 2 timer. Derefter har vi oplevet, at det er næsten umuligt at få hende til at sove igen om eftermiddagen (lykkes tidligst ved 16 tiden, hvis hun sover til kl. 12 – eller også sover hun kun ganske kort (til barnevognen stopper). Bør vi vække hende af formiddagsluren i stedet? Den nuværende situation er ikke så sjov, for hun er i frygteligt dårligt humør fra hun står op af eftermiddagsluren til hun har fået aftensmad.

Det var vist alt for denne gang. Rigtig godt nytår til dig Helen.

Mange hilsner
Freyas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder