Kræsenhed og blefri om natten

2. december 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

Kræsenhed og blefri om natten

Hej Helen

Det er vældig som jeg skriver til dig i øjeblikket...men der har åbenbart hobet sig en masse spørgsmål op.

Det gælder min ældste datter på 3 år og 10 måneder. Hun er blevet noget så forfærdelig kræsen. Indtil hun blev 3 år var hun stort set altædende. Og hun vil da også meget gerne spise, bare det er oliven, fetaost, pasta, laks, nogle gange kartofler og eks. kogt skinke. Almindelig frokostmad er ikke noget problem, hun elsker rugbrød, pålæg og eks. æg. Hun får altid tomat, agurk, peberfrugt og gulerod med i madkassen.

Den ene dag spiser hun kylling, næste dag kan hun ikke fordrage kylling. Hun spiser aldrig dressinger og sovs (hun spiser dog ketchup). Frikadeller er ok den ene dag, men ikke næste. Hun vil absolut ikke prøve noget nyt. Vi sætter aldrig andet på bordet, end den aftensmad der er ...

Annonce

... blevet tilberedt, men jeg prøver at tænke hende ind i måltidet. Så der altid er noget hun kan spise. Alligevel synes jeg ofte det ender med pasta og friske sommergrøntsager (tomat, agurk, majs etc.).

Jeg serverer ofte fetaost eller noget andet med proteiner, fordi hun spiser så lidt kød. Hun vil ikke spise bønner og den slags i stedet for kød. Hun får allerhøjst noget frugt i løbet af eftermiddagen, så det er ikke fordi hun ikke er sulten når vi når til aftensmaden.
Hun spiser havregryn med rosiner til morgenmad.

Med hensyn til blefri nat. Hun har været renlig siden hun var knap 3 år. Nu er hun næsten 4 og jeg tænker på at tage bleen fra hende om natten. Hvordan gør vi det mest hensigstmæssig.... vennekredsen har mange gode og mange forskellige råd og vi er i tvivl om, hvordan vi skal gøre.

Venlig hilsen
Viktora

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!