Brev:
Kræsenhed og blefri om natten
2. december 2008
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kræsenhed og blefri om natten
Hej Helen
Det er vældig som jeg skriver til dig i øjeblikket...men der har åbenbart hobet sig en masse spørgsmål op.
Det gælder min ældste datter på 3 år og 10 måneder. Hun er blevet noget så forfærdelig kræsen. Indtil hun blev 3 år var hun stort set altædende. Og hun vil da også meget gerne spise, bare det er oliven, fetaost, pasta, laks, nogle gange kartofler og eks. kogt skinke. Almindelig frokostmad er ikke noget problem, hun elsker rugbrød, pålæg og eks. æg. Hun får altid tomat, agurk, peberfrugt og gulerod med i madkassen.
Den ene dag spiser hun kylling, næste dag kan hun ikke fordrage kylling. Hun spiser aldrig dressinger og sovs (hun spiser dog ketchup). Frikadeller er ok den ene dag, men ikke næste. Hun vil absolut ikke prøve noget nyt. Vi sætter aldrig andet på bordet, end den aftensmad der er blevet tilberedt, men jeg prøver at tænke hende ind i måltidet. Så der altid er noget hun kan spise. Alligevel synes jeg ofte det ender med pasta og friske sommergrøntsager (tomat, agurk, majs etc.).
Jeg serverer ofte fetaost eller noget andet med proteiner, fordi hun spiser så lidt kød. Hun vil ikke spise bønner og den slags i stedet for kød. Hun får allerhøjst noget frugt i løbet af eftermiddagen, så det er ikke fordi hun ikke er sulten når vi når til aftensmaden.
Hun spiser havregryn med rosiner til morgenmad.
Med hensyn til blefri nat. Hun har været renlig siden hun var knap 3 år. Nu er hun næsten 4 og jeg tænker på at tage bleen fra hende om natten. Hvordan gør vi det mest hensigstmæssig.... vennekredsen har mange gode og mange forskellige råd og vi er i tvivl om, hvordan vi skal gøre.
Venlig hilsen
Viktora