Brev:
Krise! 9 mdr
15. april 2004
Alder:
9 mdr.
Krise! 9 mdr
Kære Helen
Vi er et par forældre, der er “lidt” (læs: temmelig) forvirrede omkring vores datters pludselige ændrede adfærd samt afføring.
Viktoria på 9½ måned har altid været en meget glad, mild, let at putte og madelskende storspiser! I løbet af de sidste par dage, har hun ændret sig totalt. Både indvendig og udvendig :0)
Afføring: Hun har fået en mærkelig hvidlig/lys muderagtig afføring, som er MEGET ildelugtende. I går og i dag, har det været så massivt, at hun har skidt ud igennem tøjet. Hvad kan det skyldes? Hun virker ikke som om hun har mavesmerter. Enkelte gange har hun haft lidt hård mave, som er gået over af sig selv igen.
Kost: Hun vil pludselig ikke rigtig spise noget (hun har ingen tænder, og ingen røde gummer). Før kastede hun alt, hvad hun kunne komme i nærheden af og hvad der lignede mad, i munden og kom med store veltilfredse smaskelyde.
Vi har prøvet at give hende en ske eller gaffel i hånden, og prøvet at vise hende, hvad den skal bruges til (hun spiser med hænderne, og har ikke udviklet pincetgreb endnu), men hun forstår alså bare ikke skeens formål. Hun begynder at lege med den, og prøver man at vise hende, hvordan den bruges, eller prøver vi at sætte noget på gafflen, bliver hun stiktosset, og tror vi vil tage den fra hende. Vi må slet ikke røre hendes ske eller gaffel!
Dog for første gang i aften, førte hun 3 gange gaflen til munden, efter vi havde sat noget på den. I dag da hun fik frokost, og fik den første tomat ind i munden, begyndte hun pludselig at STOR TUDE, og var dybt ulykkelig. Vi tænker at hendes manglende appetit skyldes hendes vilje til at ville alting selv, men at hun alligevel ikke formår det?
Hun får en ret alsidig kost, med brød, rugbrød (lyst uden kerner), frugt, grønsager, kød, fisk, ris, pasta, havregrød, yogurt osv. Hun drikker ca. 260 ml MME og 200 ml vælling til natten. Hvis hun er tørstig derudover får hun vand.
Adfærd: Når hun bliver sat/lagt på gulvet, bliver hun ked af det, og vil helst være hos mig. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det er legetøjet der keder hende, eller om hun bare keder sig generelt. Jeg prøver at finde på noget nyt. Give hende grydeskeer, plasticskåle osv, hvilket også virker, men kun i 2 dage. Så er DET kedeligt.
Måske hun generelt keder sig, idet vi ikke har det store sociale liv hvor vi bor. Om en måned flytter vi hjem til DK, men vi ser ingen børn herovre, og jeg har aldrig gået i mødregruppe, da hun tager sin formiddagslur når den starter, og i det land vi bor, er der ingen tradition for at lade børn sove udenfor. Hun er næsten dagligt med ude og handle og gå tur, hvilket hun elsker, men falder altid i søvn efter kort tid, og har altid gjort det. Hun sover formiddagslur og eftermiddagslur, og sover fra kl: 20 – 07.00.
Hun ruller og kan næsten, komme op på alle fire, og rokke i få sekunder. Noget jeg har knoklet med at lære hende. Hun vil aller helst sidde. Hun kan ikke rejse sig selv, men står ivrigt op, hvis man trækker hende. Jeg føler hun er lidt bagud med alting, selvom jeg godt ved at børn er individuelle. Hun er født en måned for tidlig, har det en betydning?
Jeg har virkelig dårlig samvittighed over for hende, fordi jeg føler, jeg snyder hende for en masse oplevelser i form af venner, og venners børn, bedsteforældre osv. Når vi er i DK, er det som om, hun liver helt op, og pludselig kan hun en masse ting, som hun ikke kunne hvor vi bor. Sådan har det været hver gang, vi har været i DK.
Aftenputning: Der har aldrig været nogle problemer med at ligge hende, men pludselig bliver hun dybt ulykkelig, når man ligger hende.
Afsluttende, kan jeg fortælle at hun er begyndt at skele på begge øjne, og jeg synes det bliver værre og værre. Hun er dog ikke skiløjet! Herovre, er der 2- 3 måneders ventetid til et hospitalstjeck for skelen, men vi flytter som sagt til DK om en måned. Skal vi være bekymret for hende?
Kære Helen – det var mange spørgsmål og et laangt brev, men jeg håber, du har lyst til at give dit bud på, hvad du tror der foregår.
Kærlig hilsen
Anne