Søvnrytme, mad og tandbørstning

10. november 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvnrytme, mad og tandbørstning

Hej Helen

Sidst jeg sendte et brev var der en del spørgsmål du ikke svarede på, så jeg skal forsøge at lave et knap så rodet brev denne gang, så det er lettere for dig at finde rundt i :o)

Jeg har følgende spørgsmål:

1) Rytme (eller mangel på samme): Vi har i noget tid kæmpet med at få en god rytme på vores søn mht. de to lure han skal sove i løbet af dagen. Han vågner for det meste ml. 5.30 og 6 om morgenen. Han kommer op og får 2 x 90 ml. mme og så leger han og hygger sig i et par timer til han er træt og jeg putter ham i hans seng til formiddagslur (går der mere end 2 timer får han en portion grød inden han bliver puttet).

Han er blevet supergod til at falde i søvn uden at jeg sidder hos ham, så det er skønt! Formiddagsluren tager han ml. 8 og 9 og sover tre kvarter - halvanden time. Problemet opstår ved eftermiddagsluren... Han bliver ofte puttet ml. 14.30-15.00 (han er ikke træt før) og så sover han til kl. 16, hvor jeg vækker ham (har læst et sted at der skal gå 4 timer fra et barn kommer op til man kan putte det igen, og vi vil gerne putte ham kl 20, som han plejer). Men men men... selvom han kommer op senest kl. 16 er han pludselig umulig at putte kl. 20 og vi har ham ofte oppe til kl. 22.

Vi forsøger at putte ham ind i sengen, synger for ham, sidder hos ham osv. men han er bare frisk og står op i sin seng og hopper og pludrer. Han virker ikke træt nok til at blive puttet. Han er ikke pylret eller ked af det, men bare ikke træt... Jeg tror bestemt ikke han kan nøjes med en enkelt lur om dagen for bliver han ikke puttet kl. ca. 15, så er han så træt kl. 17, at jeg umuligt ville kunne holde ham vågen til kl. 20.

Hvad foregår der med hans manglende rytme?? Det har stået på i et par uger nu og det er vi jo ret kede af. Vi vil ikke tilbage til den "rytme" han havde som helt lille, hvor vi ikke kunne putte ham før 23.30 :o( Er det bare en 9-måneders fase han lige skal igennem?

Jeg har læst en del om seperationsfasen, men synes ikke han virker som om det er det, der er problemet. Han får kys og kram hele dagen igennem og som sagt græder han ikke eller er pylret når vi går ud af rummet, når han skal puttes. Han er heller ikke morsyg på nogen måde dog har jeg lagt mærke til, at det virker som om han nyder de kys og kram han får, hvor han tidligere virkede ligeglad :o)

Det virker som om han kører på et 30-timers døgn, som hans far udtrykker det :o) Hvordan vender vi det til et 24-timers? Ml. 21 og 22 (hvis ikke det lykkes os at putte ham før) går vi en tur med ham i barnevognen og så falder han hurtigt i søvn. Vi vil helst ikke ind i den vane, at det er den eneste måde at putte ham på om aftenen. Hvad gør vi?

2) Mad: Vi har lige haft besøg af sundhedsplejerske til boel-prøve. Jeg talte med hende om mine frustrationer i forhold til Zacharias' manglende ...

Annonce

... appetit. Han fik tilbudt en bolle m/ost og en med leverpostej, frugtmos og majs til at øve pincetgreb mens hun var her. Hun synes det var atypisk for et barn i hans alder at virke så uinteresseret i maden. Det eneste han gjorde var at tage en enkelt majs i munden og så sad han ellers og kiggede alle mulige andre steder hen.

Hun foreslog mig derfor at lade være med at tilbyde ham mad hver anden time. Hun mente det var en dårlig idé hele tiden at stikke mad i hovedet på ham, hvis han ikke er sulten. Jeg er derfor begyndt at trække den lidt og venter typisk 3 timer fra et måltid til det næste. Det har givet ham mere appetit og bedre koncentration under måltidet, men samtidig betyder det så også at han er på max 4 måltider om dagen og fortsat 3 x flaske (morgen, eftermiddag og aften).

Mit spørgsmål er så hvad din holdning er til det? Er der bare nogen børn, der ikke har behov for så mange måltider som andre eller hvad?

En typisk dag ser pt. således ud:

5.30-6: vågner og får 180 ml mme

ml. 8 og 10 (afhængig af formiddagslurens længde): havregrød m. frugtmos, vand af kop.

12-13: rugbrød m. makrel, leverpostej el. lign., grøntsagsmos m/kød, frugtstykker, ostehaps og grønt samt frugtmos + vand af kop

ml. 14 og 15: 180 ml mme inden lur

16: grøntsagsmos, forskellige stave af grønt og frugt i hænderne, frugtmos + vand af kop

18: spiser sammen med os og får igen forskelligt frugt og grønt og brødskorpe i hænderne + vand af kop

20: 180 ml. mme

Hvad siger du til denne plan?

3) Tandbørstning: Aaaargh!! Min søn hader at få børstet tænder og jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg føler jeg er ond mod ham, når han skal have børstet bisserne :o( Han græder og presser læberne sammen og skubber tandbørsten ud med tungen, når jeg forsøger at børste hans tænder. Jeg føler absolut ikke jeg får børstet hans tænder godt nok og det er frustrerende for jeg vil jo ikke have han skal have huller i dem :o( Han kaster hovedet frem og tilbage og er dybt ulykkelig. Han bliver dog hurtigt god igen, når tandbørstningen er overstået, men jeg føler alligevel jeg gør vold på ham :o(

Jeg har for nylig været en tur på tandklinik med ham og tandplejeren foreslog os at anskaffe en elektrisk tandbørste, da mange børn synes det er sjovt med brummelyden. Vi købte så en el-tandbørste og det gik rigtig godt i 2 dage, men nu er vi tilbage til samme skrigeri. Det er hårdt at skulle det igennem 2 gange om dagen.. Han har 7 tænder nu og har fået dem børstet de sidste par måneder uden at han har vænnet sig til det.

Hvad gør vi? Nogle gode teknikker? Vi har forsøgt at sidde med ham på skødet og vi har forsøgt at lægge ham ned. Vi børster tænder sammen med ham osv. alt sammen uden effekt!

Jeg ser meget frem til at høre fra dig og håber at mit laaange brev er mere organiseret denne gang :o)

Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte