Brev:
Blodig brystvorte og storebrors pottetræning
6. november 2008
Alder:
3 år
Blodig brystvorte og storebrors pottetræning
Kære Helen
Mange tak for dit svar.
Jeg vil gerne lige følge op på mit sidste spørgsmål om hvorfor min datter var så urolig ved brystet. Der er dukket ekstra information op siden. :o) Nu er der gået nogle dage, og i mellemtiden har jeg opdaget, at hun har fået suget hul på min brystvorte. Jeg opdagede det ved at hun gylpede, og jeg kunne se at der var blod med.
Det samme skete da hun var nyfødt og vi (heldigvis) stadigvæk var på hospitalet, for jeg blev meget forskrækket første gang hun gylpede blod op. Dengang skulle brysterne jo lige indstille sig på at amme, og var vel ekstra følsomme. Jeg er allerede opmærksom på, hvordan hun "suger sig fast" (laver rigtig sutte-mund) og at hun har mest muligt af brystvorten i munden. Det er samme bryst og præcis samme sted igen, så måske er brystvorten nu bare ekstra skrøbelig, fordi der har været hul en gang.
Måske har hun været urolig, fordi hun følte at hun pludselig skulle arbejde ekstra hårdt for føden. Dermed har hun fået suget hul og altså fået blodsmagen i munden. (Som jo er noget anderledes end den søde mælkesmag) Så jeg tror, at jeg har løst mysteriet. Men hvad gør jeg nu ved det?
Jeg har givet hende det gode bryst og derefter pumpet det dårlige bryst ud. Det lignede helt ærligt jordbær-milkshake, og det synes jeg altså er vildt ulækkert, at hun får så meget af mit blod. Sker der noget ved at hun får noget af mit blod?
Jeg smører brystvorten med Lansinoh brystvorte creme, og bader den med kamilleekstrakt blandet op med vand. Kan jeg gøre andet?
Også et lille spørgsmål om storebror denne gang. Jeg tror vi udsætter sutte afvænnings projektet lidt endnu. Han har alligevel ikke sut imens han er i børnehave, hvilket jo er hele dagen nu, så vi prøver virkelig at minimere det.
Men hvad så med potte træning? (Han er lige blevet 3 år) Helt tilbage til maj måned blev han pludselig interesseret i potten og han tissede deri en gang. Så mistede han interessen igen og tiden gik. Så for et par måneder siden blev han meget interesseret igen og tissede deri 4-5 gange. Vi prøvede endda at køre hjem fra børnehaven uden ble uden uheld. (en køretur på 15 minutter). Så troede jeg virkelig, at han var klar! Men han mistede interessen lige så hurtigt igen.
Jeg er meget imod at presse ham m.h.t. potte og bleen af. Jeg vil gerne have at det kører i det tempo, som han er klar til. Vi spørger jævnligt om han ikke lige skal prøve at sidde på potten, men nej! Han er en meget viljefast lille herre, så hvis vi presser ham bare en smule mere end det, så kommer der ikke noget godt ud af det. Vi spørger også tit, om han ikke vil gå kun med underbukser på uden ble, men det har han heller ikke lyst til. Jeg har købt et barnesæde til at sætte ovenpå toilettet, hvis han helst ville springe potten over og synes at toilettet er mere spændende, men det vil han heller ikke høre tale om.
Er det normalt at det svinger så meget med interesse for potten? Skal vi bare blive ved med at spørge ham af og til, eller er der andre tricks der evt. kan virke bedre?
På forhånd MANGE tak!
En mor i tvivl