Maveonde igen

14. oktober 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Maveonde igen

Kære Helen

Ja nu har jeg atter et par spørgsmål.

Som tidligere skrevet så har vores søn på nu 4 ½ måned haft en noget stresset start på livet med store mave/kolikproblemer. Efter 3 måneders alderen blev det noget bedre, og han skulle ikke længere hjælpes så tit med afføringen, og han blev generelt roligere, gladere og mere harmonisk, når han fik tømt sig hver dag.

Vi begyndte at trappe ud af den store mængde lactulose, han i lang tid havde fået, samtidig med at vi langsomt startede op med skemad til middag. Nu får han både morgen og aften; 2 tsk majsgrød, 2 tsk pæremos og 1 ½ tsk sveskemos, som han er meget glad for.

For 8 dage siden blev han meget forkølet efter sin første svømmehaltur, samtidig fik han en tand, det kulminerede i en weekend, hvor han fik noget smertestillende. Siden er det gået ned af bakke igen både mht. hans mave og humør. Han er nu meget pyldret, der skal ikke meget til, at han græder. Han sover meget uroligt om natten og har der ca. 2 længere grædeture. Han finder mest ro hos os/oprejst, så vi går meget rundt med ham både dag og nat, og han sover også i mindst 2 timer på vores maver om natten.

Hans mælkelyst og indtag er skrumpet ind. Før - i den gode periode - spiste han mellem 800-900 ml. fordelt på 5-6 flasker, og han lå stille!, nu kæmper vi med at få ham til at tage op til 600 ml om dagen, hvor han ligger meget uroligt og ofte begynder at græde, når han har spist lidt. I går prøvede jeg, at give ham noget mælk på en spiseske, det ville han gerne have, men selvfølgelig blev han træt af det i længden, da der jo er en del ...

Annonce

... spiseskefulde i en flaske med 150-170ml. Det at suge mælken ned er åbenbart ubehageligt i maven.

De seneste dage har vi pga. natteuroen, hjulpet ham med afføringen vha termometeret, og afføringen har været meget hård. Måske drejer det sig om, at hans mave er blevet vænnet til at få store mængder lactulose, og vi har været for hurtige til at reducere den?? Vi har nu atter sat den op til 2x3 ml.dagligt.

Indtil nu har han fulgt vækstkurven og vejer knap 8 kg. Har du et råd til, hvad vi kan gøre? Jeg er ved at køre rigtig træt, det er så synd og hårdt, at han har det så træls, vi ønsker sådan, at han er glad og harmonisk.

En anden ting jeg har opdaget her på det seneste er, at han er blevet dårligere til at ligge på maven og strække sig op, han bryder sig ikke om det, tålmodigheden er der ikke, men måske det også hænger sammen med maven og overskuddet? Han kan nu vende sig fra ryg til mave og gør dette, så snart han ligger ned, men bliver så ked, når han ikke kan komme fra maven af igen.

En sidst ting - så har jeg tænkt på at give ham lidt fiskeolie i hans mad de 2 gange dagligt, da den måske kan være en god ting for hans hjerne, nu også set i lyset af den stress han har været/er igennem. Er der noget i vejen for dette, og er der et bestemt mærke, du synes, jeg skal bruge?

Nu vil jeg ud til ham i barnevognen og tilbyde mælk, han har nægtet det både efter 3. og 4. time, håber nu han vil tage noget efter 5 ½ time (han har aldrig trukket det så lang tid før). Det er virkelig frustrerende, at det er så svært, at få ham til at spise.

Med venlig hilsen
Buller

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor