Brev:
Maveonde igen
14. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Maveonde igen
Kære Helen
Ja nu har jeg atter et par spørgsmål.
Som tidligere skrevet så har vores søn på nu 4 ½ måned haft en noget stresset start på livet med store mave/kolikproblemer. Efter 3 måneders alderen blev det noget bedre, og han skulle ikke længere hjælpes så tit med afføringen, og han blev generelt roligere, gladere og mere harmonisk, når han fik tømt sig hver dag.
Vi begyndte at trappe ud af den store mængde lactulose, han i lang tid havde fået, samtidig med at vi langsomt startede op med skemad til middag. Nu får han både morgen og aften; 2 tsk majsgrød, 2 tsk pæremos og 1 ½ tsk sveskemos, som han er meget glad for.
For 8 dage siden blev han meget forkølet efter sin første svømmehaltur, samtidig fik han en tand, det kulminerede i en weekend, hvor han fik noget smertestillende. Siden er det gået ned af bakke igen både mht. hans mave og humør. Han er nu meget pyldret, der skal ikke meget til, at han græder. Han sover meget uroligt om natten og har der ca. 2 længere grædeture. Han finder mest ro hos os/oprejst, så vi går meget rundt med ham både dag og nat, og han sover også i mindst 2 timer på vores maver om natten.
Hans mælkelyst og indtag er skrumpet ind. Før - i den gode periode - spiste han mellem 800-900 ml. fordelt på 5-6 flasker, og han lå stille!, nu kæmper vi med at få ham til at tage op til 600 ml om dagen, hvor han ligger meget uroligt og ofte begynder at græde, når han har spist lidt. I går prøvede jeg, at give ham noget mælk på en spiseske, det ville han gerne have, men selvfølgelig blev han træt af det i længden, da der jo er en del spiseskefulde i en flaske med 150-170ml. Det at suge mælken ned er åbenbart ubehageligt i maven.
De seneste dage har vi pga. natteuroen, hjulpet ham med afføringen vha termometeret, og afføringen har været meget hård. Måske drejer det sig om, at hans mave er blevet vænnet til at få store mængder lactulose, og vi har været for hurtige til at reducere den?? Vi har nu atter sat den op til 2x3 ml.dagligt.
Indtil nu har han fulgt vækstkurven og vejer knap 8 kg. Har du et råd til, hvad vi kan gøre? Jeg er ved at køre rigtig træt, det er så synd og hårdt, at han har det så træls, vi ønsker sådan, at han er glad og harmonisk.
En anden ting jeg har opdaget her på det seneste er, at han er blevet dårligere til at ligge på maven og strække sig op, han bryder sig ikke om det, tålmodigheden er der ikke, men måske det også hænger sammen med maven og overskuddet? Han kan nu vende sig fra ryg til mave og gør dette, så snart han ligger ned, men bliver så ked, når han ikke kan komme fra maven af igen.
En sidst ting - så har jeg tænkt på at give ham lidt fiskeolie i hans mad de 2 gange dagligt, da den måske kan være en god ting for hans hjerne, nu også set i lyset af den stress han har været/er igennem. Er der noget i vejen for dette, og er der et bestemt mærke, du synes, jeg skal bruge?
Nu vil jeg ud til ham i barnevognen og tilbyde mælk, han har nægtet det både efter 3. og 4. time, håber nu han vil tage noget efter 5 ½ time (han har aldrig trukket det så lang tid før). Det er virkelig frustrerende, at det er så svært, at få ham til at spise.
Med venlig hilsen
Buller