Brev:
Søvn, gylp, leg og udvikling
19. september 2008
Alder:
4 mdr.
Søvn, gylp, leg og udvikling
Kære Sundhedsplejerske
Jeg har en datter på næsten 17 uger. Hun har fra hun var ca. 10 uger sovet ret fortrinligt om natten - op til 10 timer i træk og aldrig under 6 timer i træk. Efter en amning sov hun videre i 2-3 eller 4 timer. Det skal dog siges, at hun har brug for en hel del hjælp for at sove (ammes, vugges, gås rundt med osv.)
For ca. en uge siden gik det helt galt med søvnen. En fredag nat sov hun 10 timer i træk og derefter 2. Natten efter vågnede hun en gang hver halvanden time. Dette mønster er forsat, så hun sover nu kun ca. 3 timer i træk og hun skal have MEGET hjælp for at sove. Både dag og nat. Om dagen sover hun max en time i træk og max 4 timer i alt. Om natten sover hun max 8 timer i alt - med hyppige opvågninger.
Hvad kan det skyldes? Jeg forsøger at køre en helt fast rutine, hvor jeg starter morgenen med at pusle og hygge i længere tid på puslebord. Derefter amning. Når hun har været vågen i ca. 1 til 1 1/2 time bliver hun træt, og jeg svøber hende og putter hende - men hun falder aldrig i søvn af sig selv - græder efter 5 minutter, hvorefter jeg må have hende op og vugge hende i søvn - det tager ca. 15 minutter. Hun sover ca. en time og så starter jeg forfra med at pusle, spise og lege - og så søvn igen.
Om aftenen ved 19.30 tiden pusles og vaskes/bades/masseres hun, hvorefter hun ammes under stille forhold i soveværelset. Derefter puttes hun i sin tremmeseng ved ca. 20.15 tiden. Hun virker altid træt og gaber meget. Efter ca. 15 minutter, hvor hun bare ligger og kigger, græder hun, og jeg må have hende op og vugge hende i søvn - alternativt ammer jeg hende igen, men det er ikke altid, hun virker interesseret.
Skyldes det mon sult, at hun vågner så meget om natten? Da jeg ikke har overskud til noget som helst om natten, så ammer jeg hende. Hun virker bare ikke så voldsomt sulten (klart nok skulle man mene eftersom hun med sine hyppige opvågninger får mad mindst hver anden time i løbet af natten).
Hun er en STOR pige for sin alder. 66 cm og 7,4 kg.
Hun virker egentlig glad, og tilsyneladende følger hun godt nok med udviklingsmæssigt. Hun smiler og er begyndt at klukke og grine. Hun griber ud efter ting og skifter legetøjet fra den ene hånd til den anden. Hun bryder sig ikke meget om at ligge på maven, men jeg forsøger hver gang, chancen byder sig. Hun holder hovedet meget fint. Jeg kan også hive hende op i armene til siddende stilling - jeg er også lige begyndt at kunne få hende fra siddende stilling til stående stilling. Men hun giver hurtigt op mht at stå. Bør jeg være bekymret over, at hun ikke vil stå mere? OG er det sent, at hun først nu kan hives op i stående stilling? Hun kan endnu ikke trille fra ryg til mave - bør jeg være bekymret over det?
Jeg leger med hende stort set hver eneste gang jeg har ammet hende. Naturligvis får hun også lov at ligge lidt alene - men hvor meget bør jeg lege med hende? Hvad er for lidt og for meget? Kan det gøres op i timer???
Hun er også inden for den seneste uge begyndt at gylpe temmelig meget og nogle gange eksplosivt. Indimellem virker det nærmest som om hun kaster op. Jeg venter altid i hvert fald 15 minutter efter et måltid, inden jeg leger med hende, hvor hun ligger på maven. Alligevel kommer der helt utroligt meget gylp op ad flere lidt voldsomme omgange. Dette har ikke været et problem før. Hvad kan det skyldes? Overfodrer jeg hende?
Hun får mad ca. hver 3 time i løbet af dagen. Hvis hun indimellem virker uinteresseret eller kun sutter en lille smule og holder hyppige pauser ved brystet, så tager jeg hende altid væk, da jeg tænker, at hun nok ikke er sulten. Hvert måltid varer ca. 10-15 minutter. Nogle gange 20 minutter - men ikke mere. Jeg kan som regel godt få hende til at glemme mad i op til 4-5 timer ad gangen, men det kræver at jeg bærer meget rundt på hende og leger intenst med hende.
Jeg håber, du har mulighed for at svare på min lange mail.
På forhånd mange tak