Vægtforøgelse, morsyg og ferie

6. september 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vægtforøgelse, morsyg og ferie

Kære Helen.

Tak for dit sidste svar. Jeg har lige et par spørgsmål mere :-)

Min søn blev målt af SP i forb. med 9-måneders undersøgelse. Han vejede 9.3 kg - skulle have vejet 9.7 kg i følge SP. Men han var syg for en måned siden og tabte sig lidt i den forbindelse (har taget 300 gram på de sidste tre uger). Han er på ingen måder tynd - han har elastikker de rigtige steder.

For at få ham op på sin ideal vægt, kan jeg så bruge sødmælk til at lave hans havregrød/øllebrød i stedet for vand? Nu bruger jeg vand og tilsætter så MME og smør. Jeg tilsætter også ekstra fedtstof i hans mad. Problemet er dog nu, at han ikke gider mos men hellere vil have rigtig mad i stykker og der kan jeg jo ikke tilsætte så meget fedtstof/MME som i mos.

Har du nogle forslag til hvad jeg kan give ham? Og bekymrer jeg mig for meget, når der kun er tale om 400 grams ...

Annonce

... forskel fra hans reelle vægt til hans ideal vægt?

Han trives fint - er begyndt at kravle, og er generelt meget i bevægelse på gulvet. Han klapper, peger og vinker :-)

Er det normalt, at børn i denne periode hænger på mor og far HELE tiden...? Han vil nemlig kun være på gulvet, så længe vi er det. Han begynder at han at græde, så snart vi går. Han klamrer sig generelt meget til os i øjeblikket - selvom det er dejligt kan det også blive temmelig anstrengende. Hvor længe varer sådan en periode?

Og så et tillægsspørgsmål. Vi skal ud at rejse næste uge - med hans alder er der så noget vi skal være ekstra opmærksomme på i forbindelse med flyrejsen? Vi har pool i vores hus men den er jo ikke opvarmet. Vandet plejer dog at være ca. 27-29 grader på denne årstid - er det varmt nok? Hvad med at bade i havet?

Det var vist det for nu :-)

Mange hilsner fra
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder