Brev:
Tænder, mme og søvn
29. august 2008
Alder:
6 mdr.
Tænder, mme og søvn
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar, det er rart, at jeg har dig at ty til, når alle spørgsmålene melder sig :o)
Zacharias er nu for alvor ved at få sine tænder. Hele 3 tænder (2 i overmunden og 1 i undermunden) er brudt frem i løbet af en uges tid, så det går stærkt! Han er meget generet af det og har ikke nær så megen appetit som han plejer. Nogle dage har han været helt nede på knap 600 mililiter og det bekymrer mig en hel del. Der går lang tid imellem han har lyst til at spise og når han så spiser vil han næsten ingenting have. En typisk dag, ser pt. således ud:
kl. 7 - max 30 ml havregrød, vand af kop samt 90-180 ml mme
kl. 11-12 - max 180 ml mme
kl. 15-16 - max 50 ml grøntsagsmos, vand af kop og 90 ml mme
kl. ca. 18 - max 50 ml grøntsagsmos, vand af kop og 90 ml mme
kl. ca. 21 - max 180 ml vælling eller mme
På gode dage får han knap 800 ml og dårlige dage knap 600 ml og det er vel at mærke inklusiv grød og mos! Hvad gør jeg? Jeg er meget bekymret for om han får væske nok. Indtil videre har dette stået på i knap 2 uger.
Og en anden ting... Jeg har rigtig dårlig samvittighed efter jeg for nylig fandt ud af, at det antal mål, der skal i mme er ændret. Da vi startede med at give Zacharias syrnet allomin skulle der 1 mål til 50 mililiter. På et tidspunkt lagde både min kæreste mærke til at skeen i mme-pakken havde ændret farve, men tænkte ikke mere over det. I en periode har vi nu givet allomin 2, hvor der går 1 mål pr. 30 ml. Efter Zacharias' dalende appetit er vi imidlertid gået tilbage til syrnet allomin og så opdager min kæreste så, at man nu også skal bruge 1 mål pr. 30 ml. og så var det, at det slog mig, at det må være blevet ændret dengang skeen skiftede farve. Men der stod intet på pakken om, at man skulle være opmærksom på dette.
Jeg tror, at vi har fejldoseret den syrnede mme i en måneds tid og det har jeg det rigtig, rigtig skidt med :o( Har det nogen konsekvenser på en eller anden måde, så vi skal have ham til læge eller hvad tror du?
En sidste ting handler igen om søvn. Det er nærmest umuligt at få Zacharias puttet i sin egen seng selvom han er træt. Hvis min kæreste eller jeg derimod putter med ham i vores seng, så falder han næsten altid i søvn i løbet af 5-10 minutter. Er det bare et udtryk for tryghed eller hvordan griber vi det an?
Det er lidt irriterende at min kæreste og jeg aldrig kan putte os ind til hinanden fordi Zacharias ligger imellem os. Vi har prøvet det med at give ham mad inde i sin seng, men problemet er at han er noget af et gylpe-barn og hvis han ikke får bøvset ordenligt af efter han har spist, så vågner han i løbet af max en halv time og er i hopla og gylper en del. Forleden dag prøvede jeg, om formiddagen, at lægge ham i sin tremmeseng og så sad jeg ved siden af med en hånd på ham, men han græd og græd og græd, men faldt dog i søvn efter ca. 10 minutter. Kan det være rigtigt, at han skal græde så meget?
Indimellem, når han næsten falder i søvn mens han får mad lykkes det mig at putte ham over i sin egen seng. Men, men, men, så vågner han efter ca. 1 time og græder. Men løfter jeg ham over i vores seng og putter med ham falder han hurtigt i søvn igen. Har du nogle gode råd til, hvad vi kan gøre, så han sover i sin egen seng og vel og mærke sover roligt. Han sover meget uroligt i sin egen seng og skal have sutten ca. en milliard gange... Hvad gør vi?
På forhånd tak for dit svar :o)
Camilla
P.S. Hvornår skal vi gå igang med at børste hans tænder? Som det er nu, er det næsten ikke synligt med øjet at tænderne er brudt igennem, men vi kan mærke det med fingeren. Skal man så igang med tandbørsten eller skal vi vente lidt endnu?