Tænder, mme og søvn

29. august 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Tænder, mme og søvn

Hej Helen

Tak for dit tidligere svar, det er rart, at jeg har dig at ty til, når alle spørgsmålene melder sig :o)

Zacharias er nu for alvor ved at få sine tænder. Hele 3 tænder (2 i overmunden og 1 i undermunden) er brudt frem i løbet af en uges tid, så det går stærkt! Han er meget generet af det og har ikke nær så megen appetit som han plejer. Nogle dage har han været helt nede på knap 600 mililiter og det bekymrer mig en hel del. Der går lang tid imellem han har lyst til at spise og når han så spiser vil han næsten ingenting have. En typisk dag, ser pt. således ud:

kl. 7 - max 30 ml havregrød, vand af kop samt 90-180 ml mme
kl. 11-12 - max 180 ml mme
kl. 15-16 - max 50 ml grøntsagsmos, vand af kop og 90 ml mme
kl. ca. 18 - max 50 ml grøntsagsmos, vand af kop og 90 ml mme
kl. ca. 21 - max 180 ml vælling eller mme

På gode dage får han knap 800 ml og dårlige dage knap 600 ml og det er vel at mærke inklusiv grød og mos! Hvad gør jeg? Jeg er meget bekymret for om han får væske nok. Indtil videre har dette stået på i knap 2 uger.

Og en anden ting... Jeg har rigtig dårlig samvittighed efter jeg for nylig fandt ud af, at det antal mål, der skal i mme er ændret. Da vi startede med at give Zacharias syrnet allomin skulle der 1 mål til 50 mililiter. På et tidspunkt lagde både min kæreste mærke til at skeen i mme-pakken havde ændret farve, men tænkte ikke mere over det. I en periode har vi nu givet allomin 2, hvor der går 1 mål pr. 30 ml. Efter Zacharias' dalende appetit er vi imidlertid gået tilbage til syrnet allomin og så opdager min kæreste så, at man nu også skal bruge 1 mål pr. 30 ml. og så var det, at det slog mig, at det må være blevet ændret dengang skeen skiftede farve. Men der stod intet på pakken om, at man skulle være opmærksom på dette.

Jeg tror, at vi har fejldoseret den ...

Annonce

... syrnede mme i en måneds tid og det har jeg det rigtig, rigtig skidt med :o( Har det nogen konsekvenser på en eller anden måde, så vi skal have ham til læge eller hvad tror du?

En sidste ting handler igen om søvn. Det er nærmest umuligt at få Zacharias puttet i sin egen seng selvom han er træt. Hvis min kæreste eller jeg derimod putter med ham i vores seng, så falder han næsten altid i søvn i løbet af 5-10 minutter. Er det bare et udtryk for tryghed eller hvordan griber vi det an?

Det er lidt irriterende at min kæreste og jeg aldrig kan putte os ind til hinanden fordi Zacharias ligger imellem os. Vi har prøvet det med at give ham mad inde i sin seng, men problemet er at han er noget af et gylpe-barn og hvis han ikke får bøvset ordenligt af efter han har spist, så vågner han i løbet af max en halv time og er i hopla og gylper en del. Forleden dag prøvede jeg, om formiddagen, at lægge ham i sin tremmeseng og så sad jeg ved siden af med en hånd på ham, men han græd og græd og græd, men faldt dog i søvn efter ca. 10 minutter. Kan det være rigtigt, at han skal græde så meget?

Indimellem, når han næsten falder i søvn mens han får mad lykkes det mig at putte ham over i sin egen seng. Men, men, men, så vågner han efter ca. 1 time og græder. Men løfter jeg ham over i vores seng og putter med ham falder han hurtigt i søvn igen. Har du nogle gode råd til, hvad vi kan gøre, så han sover i sin egen seng og vel og mærke sover roligt. Han sover meget uroligt i sin egen seng og skal have sutten ca. en milliard gange... Hvad gør vi?

På forhånd tak for dit svar :o)

Camilla

P.S. Hvornår skal vi gå igang med at børste hans tænder? Som det er nu, er det næsten ikke synligt med øjet at tænderne er brudt igennem, men vi kan mærke det med fingeren. Skal man så igang med tandbørsten eller skal vi vente lidt endnu?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år