Brev:
Søvn og forholde sig til 3 og 4 sprog mm.
25. august 2008
Alder:
20 mdr.
Søvn og  forholde sig til 3  og 4 sprog mm.
Hej Helen.
Vores datter er nu blevet 20 måneder og trives generelt fint i hverdage, men der er alligevel dukket en del ting op der undre os, og her håber vi du kan hjælpe os lidt med forståelsen
1) Søvnproblemer
Hun sover fortsat i vores seng, men er begyndt at vågne flere gange om natten og græder voldsomt og ser forskrækket og bange ud, og det tager os normalt 10-15 min at få hende til ro igen.
Hun vil ikke have noget at drikke eller spise når hun vågner om natten.
Om morgen virker hun upåvirket og frisk (mens vi er trætte!), og hun virker ikke ”bekymret” i hverdagen, men er ofte den ”frække” af børnene i hendes omkreds.
Når hun skal sove tager det os ofte langt tid at få hende til ro, det er ligesom hun ikke rigtigt kan finde den rigtige sovestilling og vender og drejer sig mange gange.
Hvorfor det og hvad kan vi gøre for at hun og vi kan sove igennem ?
2) Sprog
Vi bor i Vietnam, og min kone er vietnameser og taler derfor vietnamesisk til hende, mens jeg taler dansk til hende generelt, men ofte også siger tingene på begge sprog, først tingene på dansk og så på vietnamesisk når jeg kender ordet.
Min kone og mig taler indbyrdes engelsk, da mit vietnamesiske ikke er stærkt nok i detaljer, og af og til falder der også et par ord af på engelsk til vores datter der også tit ser lidt engelske børneprogrammer/tegnefilm.
Min datter kan derfor mange vietnamesiske ord og udtryk allerede og mange danske ord forstår hun men vietnamesisk er hendes stærkeste side da sproget er overalt omkring hende i hverdagen.
MEN, vi skal snart flytte til Indien og vi er en del bekymret for at hun nu skal ”forvirres” af endnu et sprog, hvordan skal vi ”takle” det i hverdagen og kan det blive et problem for hende ?
Vi forventer at flytte til Danmark når hun er 4-5 år.
3) Børnehave.
Hun er for nylig startet i den lokale børnehave og der virker det som om hun trives efter lidt start vanskeligheder den første uge, men nu er hun der hele dagen og pædagogerne siger hun leger fint med de andre børn.
Men lige så snart vi henter hende om eftermiddagen, og så straks hun får øje på os stikker hun i voldsomt gråd så tårerne triller ned at kinderne på hende og hun fortsætter de næste 10-15 min med at græde.
Er det fordi hun vil visse os at hun er ked af at være der eller hvad kan være grunden til den reaktion ?
På forhånd tak for hjælpen/svaret, og tak for den rigtige gode brevkasse.