Søvn og forholde sig til 3 og 4 sprog mm.

25. august 2008

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Søvn og  forholde sig til 3  og 4 sprog mm.

Hej Helen.

Vores datter er nu blevet 20 måneder og trives generelt fint i hverdage, men der er alligevel dukket en del ting op der undre os, og her håber vi du kan hjælpe os lidt med forståelsen

1) Søvnproblemer

Hun sover fortsat i vores seng, men er begyndt at vågne flere gange om natten og græder voldsomt og ser forskrækket og bange ud, og det tager os normalt 10-15 min at få hende til ro igen.
Hun vil ikke have noget at drikke eller spise når hun vågner om natten.

Om morgen virker hun upåvirket og frisk (mens vi er trætte!), og hun virker ikke ”bekymret” i hverdagen, men er ofte den ”frække” af børnene i hendes omkreds.

Når hun skal sove tager det os ofte langt tid at få hende til ro, det er ligesom hun ikke rigtigt kan finde den rigtige sovestilling og vender og drejer sig mange gange.

Hvorfor det og hvad kan vi gøre for at hun og vi kan sove igennem ?

2) Sprog

Vi bor i Vietnam, og min kone er vietnameser og taler derfor vietnamesisk til hende, mens jeg taler dansk til hende generelt, men ofte også siger tingene på begge sprog, først tingene på dansk og så på vietnamesisk når jeg kender ordet.

Min kone og mig taler indbyrdes engelsk, da mit vietnamesiske ikke er stærkt ...

Annonce

... nok i detaljer, og af og til falder der også et par ord af på engelsk til vores datter der også tit ser lidt engelske børneprogrammer/tegnefilm.

Min datter kan derfor mange vietnamesiske ord og udtryk allerede og mange danske ord forstår hun men vietnamesisk er hendes stærkeste side da sproget er overalt omkring hende i hverdagen.

MEN, vi skal snart flytte til Indien og vi er en del bekymret for at hun nu skal ”forvirres” af endnu et sprog, hvordan skal vi ”takle” det i hverdagen og kan det blive et problem for hende ?

Vi forventer at flytte til Danmark når hun er 4-5 år.

3) Børnehave.

Hun er for nylig startet i den lokale børnehave og der virker det som om hun trives efter lidt start vanskeligheder den første uge, men nu er hun der hele dagen og pædagogerne siger hun leger fint med de andre børn.

Men lige så snart vi henter hende om eftermiddagen, og så straks hun får øje på os stikker hun i voldsomt gråd så tårerne triller ned at kinderne på hende og hun fortsætter de næste 10-15 min med at græde.

Er det fordi hun vil visse os at hun er ked af at være der eller hvad kan være grunden til den reaktion ?

På forhånd tak for hjælpen/svaret, og tak for den rigtige gode brevkasse.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor