Overgang til tremmeseng, skemad, flasker, tøj, leg og amning

13. august 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Overgang til tremmeseng, skemad, flasker, tøj, leg og amning

Hej Helen.

Her er igen en del forskellige spørgsmål;-)

Sylvester er nu for stor til at sove i liften (bruger den kun om natten nu) og vi vil have ham over i tremmesengen, men den er jo enorm i forhold til liften. Hvordan gør vi overgangen så blid som mulig eller har det ikke betydning nu?

Sylvester sover i barnevognen uden lift og det virker han glad for...første gang var han meget stille og virkede betuttet, men nu smiler han tit når han skal i vognen;-)

Hvilken madras er bedst til tremmeseng? Jeg har set en ny smart en der hedder air safe - fås hos ønskebørn og lyder som en god ide til en varm dreng som min;-) Hvad mener du?

Sylvester er 3 mdr og 17 dage og for 17 dage siden var han 66 cm lang og vejede 8,4 kg - stor dreng;-) og han er ikke blevet mindre siden. Er på fuld babs. Trives fint.

Hvornår skal vi starte på skemad og hvordan...håber at du vil give et forslag på en dag/rytme med mad/amning/søvn mm.
Hvordan laver man skemaden?
Hvilke flasker er gode at købe og hvilke dutter skal der på? Hvordan sterilisere man dem?

Når jeg ordner sutter nu, gnider jeg dem med salt, lægger dem i en skål og hælder kogene vand på og lader dem stå 3 - 5 min, er det godt nok? Jeg har opvasker, men ved ik om den renser dem nok?

Tøj!!! Sylvester er en varm dreng og sveder ret meget....jeg har meget svært ved at vurdere hvor ...

Annonce

... meget/lidt tøj han skal have på - specielt når han sover...om natten sover han i en bomuldsdragt med fødder eller strømper eller langærmet body med tynde hjemmesyede bukser og strømper. Han kan alligevel være fugtig af sved når jeg tager ham op, nogen gange våd og der er vådt, hvor hovedet har ligget!!!
Skal han have mindre tøj på eller skal jeg købe en tyndere dyne - den han har er vist med bæreevne 12!?

I barnevognen sover han enten i det tøj han har på eller med langærmet body og strømper, nogen gange med tynde bukser på...her kan madrassen også være fugtig/våd efter hovedet...
Når jeg hører hvad andre børn sover i har Sylvester umiddelbart ikke meget tøj på!

Hvornår skal man isolere barnevognen, hvis han skal sove ude hele året og hvor koldt skal det være før han skal have hue på. Kan man isolere barnevognen ved at lægge et lammeskind under madrassen?

Jeg mangler også lidt ideer til simple lege og tumle ting man kan lave, uden de store remedier.

Amningen. Hvilke tegn skal jeg være opmærksom på, hvis Sylvester ikke får nok mælk fra mig? Har den seneste tid ikke nået at få "fyldte" bryster inden han spiser igen og de sidste to dage har han spist fra begge bryster med kort mellemrum....Virker glad og tilfreds endnu;-)

Puha det var en masse på en gang, men håber at du kan overskue det alligevel.

Tak for hjælpen.
Sylvester og Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre