Brev:
Søvn og indkøring
12. august 2008
Alder:
10 mdr.
Søvn og indkøring
Hej Helen!
Så har vi lidt flere spørgsmål omring vores dreng som er 10 mdr 1 uge ☺
Søvn:
I en lang periode er det gået rigtigt godt med at sove både om dagen og om natten. Vores dreng er sågar også begyndt at ville sove i sin barnevogn igen. Det har været fedt! Han har sovet 3 – 4 timer om dagen og så fra ca. 19. 30 – 6.00. Han har i denne tid ikke haft behov for meget hjælp til at falde i søvn. Det skal siges, vi forsøgte at lære ham at falde i søvn selv om aftenen uden resultat. Kunne dog nøjes med en sang eller to, mens vi sad eller gik med ham, lagde ham i seng mens han var meget døsig, hvor han så faldte helt i søvn.
Men her indenfor den sidste uge har det ændret sig. Nogle dage har han kun kunnet sove 2 korte lure på 45 – 50 min, nogle dage 2 lure på 2 – 2,5 time. Uafhængigt om han bliver puttet inde i egen tremmeseng eller i barnevognen. Om aftenen er det rigtig svært at få ham puttet. Aftenrytmen er den samme:
18.00: Familiemad
Bad
19.15 ca: Godnatgrød
19.30: Tandbørstning, læse bog, ammes
ca. 20.00: Puttes af enten far eller mor
Vi svøber ham ind i dynen og vugger ham lidt, men han begynder straks at protestere og laver flitsbue. Vi forsøger som oftest ikke at ”kæmpe” med ham, lægger ham i stedet i sin seng, hvor han bliver puttet med sin bamse. Straks begynder han at krybe rundt, op at stå ved tremmerne og går rundt vha af dem. Han griner og morer sig gevaldigt.
Vi starter med at bruge ”se til metoden”, som du før har anbefalet. Er dog i tvivl om, om vi bare skal lade ham blive stående/siddende eller ligge ham ned? Lige nu, lægger vi ham ned, hvor han straks bare rejser sig og griner. På et tidspunkt bliver han ked af det enten fordi vi ligger ham ned eller fordi han vælter. Så tager vi ham op, men han græder eller bliver hysterisk. Intet hjælper hverken at vugge, synge eller nusse! Når vi igen ligger ham ned, bliver han enten ked af det eller fortsætter sin leg. Ender som oftest med at han græder sig selv nærmest i søvn i vores arme.
Jeg har 2 gange forsøgt at lade ham tumle rundt i sin seng, mens jeg selv var i værelset ved siden af hvor han både kunne se og høre mig, dog uden hans lege fik min opmærksomhed. Sagde løbende ”godnat, nu skal du lægge dig til at sove”. Han forsøgte flere gange at få min opmærksomhed ved at stå og ”kalde” eller grine, hvor jeg så bare sagde godnat. Eller viste ham hvad jeg mente han skulle ved at ligge ham ned, finde bamsen m.m. Efter 1 time med dette blev han ked af det, hvor jeg så tog ham op, men det hjalp bestemt ikke for han blev hysterisk. Så startede vi forfra, men hvor han efter 10 min blev liggende og vendte og drejede sig. Kunne slet ikke finde ro, så jeg hjalp med at holde ham i hånden og nusse ham på panden. Så faldte han endelig i søvn. Hele seancen tog 1,5 time hvis ikke mere!
Kan det passe det skal ta så lang tid for ham selv at falde til ro? Synes det er synd, når vi kan se han til sidst er fuldstændig overtræt. Desuden er det alt for sent at falde i søvn 21.30, når han så står op kl. 6.00, synes vi.
Vi har forsøgt at putte ham senere, men virker som om det hele bliver værre af, at han er overtræt.
Hvordan kan vi lære ham at falde i søvn selv... og på kortere tid?
Udover søvnen er han en rigtig nem, glad og dejlige dreng, som spiser godt, leger, pludrer, kryber rundt, kommer selv op at stå vha møbler og kan herfra også selv sætte sig ned....
Der er 4 tænder som har været på vej den sidste måned ca., men synes nu at være lige under overfladen... Kan det forklare hans ændret adfærd?
I den seneste tid har mor ”øvet” i at være af sted uden barn i længere tid et par gange om ugen, hvor far har passet ... Har det noget at sige?
Hvornår går man fra 2 lure til 1? Tror ikke det er aktuelt lige nu, da ham virker meget træt de få gange det kun er blevet til 1 lang lur...
Indkøring: Vi skal starte indkøring i dagpleje om en uge og har 1 uge til dette. Vi har nu fået plads i vuggestue til oktober, som var vores ønske fra starten. Vi synes det er synd og ikke optimalt at vi skal indkøre ham 2 gange, kort tid efter hinanden. Overvejer på en eller anden måde at holde ham hjemme indtil han skal starte i vuggestue... Hvad tænker du er bedst? Hvordan gør vi det bedst muligt og mest smertefrit at køre ham ind begge steder. Det vil være forskelligt hvem der kan hente og bringe, men enten mor eller far.
Håber du kan finde hoved og hale i brevet.
Mange hilsener Mor og Far