Farmor eller bedstemor

6. december 2007

Alder:
15 mdr.

Farmor eller bedstemor

Hej Helen,

Jeg er mor til en dejlig pige på 15 måneder. Forleden havde vi besøg af min kærestes forældre og vi kommer til at tale om, det at blive kaldt for farmor og farfar kontra bedstemor og bedstefar. Vi kalder mine svigerforældre for farmor og farfar ift. vores datter.

Min svigermor fortæller så, at hun er utrolig ked af, at hun ikke kom til at hedde bedstemor. Bl.a. er hun ked af det fordi, at ordet ”bedstemor” for hende har en særlig og speciel betydning, som ordet ”farmor” ikke har.

Jeg blev meget overrasket og ked af at høre dette. Jeg har hele tiden haft det udgangspunkt at vores forældre skulle kaldes det som de ønskede. Derfor spurgte vi allerede, da jeg var gravid, hvad mine svigerforældre gerne ville kaldes. De var lidt uenige, men valgte farmor og ...

Annonce

... farfar.

Det husker de ikke at vi har talt om, og de mener nu, at det er for sent at lave om på. Det mener jeg til gengæld ikke: Vores datter er kun 15 måneder og selvom hun er glad for farmor og farfar og ved hvem de er, er jeg sikker på, at hvis vi alle begyndte at kalde min svigermor for bedstemor, ville hun efter ganske kort tid være helt klar over hvem vi talte om.

Det virker måske som en lille ting, men jeg er faktisk utrolig ked af dette. Jeg frygter, at det kan få betydning for mit forhold til min svigermor og måske for min svigermors forhold til min datter.

Hvad siger du Helen? Jeg er selvfølgelig godt klar over, at det ikke er optimalt sådan at ”skifte navn”, men burde det ikke være ok, når man tager min datters alder i betragtning?

Venlig hilsen
svigerdatteren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder