Vil ikke sine bedsteforældre

18. august 2016

Alder:
8 år, 4 mdr.

Vil ikke sine bedsteforældre

Kære Helen.

Vores dreng på 8 år gider ikke længere sin mormor og morfar. Han er mine forældres eneste barnebarn, og de vil meget gerne have et tæt forhold til ham.

Vi bor tæt på hinanden, og de har altid været gode til at passe og hjælpe til med ham.
Mine forældre er ældre (70+), og er måske ikke så spændende at være hos, men jeg oplever de hygger sig, når han er der, dog uden der sker de store ting.

Vi har en fast aftale, om at de henter ham fra skole en fast dag hver uge, og så er han hos dem og spiser med.

Han spørger nu hver gang han skal til mormor, om han ikke kan være hos nogle af sine venner i stedet for?

Han har mange gode venner, som han prioriterer højt, så der er gerne legeaftaler flere gange om ugen.

Hvor længe kan jeg holde fast i mormor dagen en gang om ugen, når han nu ikke har lyst, og egentlig hellere vil noget andet, eller bare være derhjemme.

Jeg er rigtig ærgerlig over den manglende lyst, da jeg synes relationen er vigtig.
Mine forældre er meget insisterende på samvær, og vil gerne se ...

Annonce

... ham endnu mere, og ringer ofte og spørg om de skal hente en af de øvrige dage, eller om han snart vil overnatte.
Jeg siger gerne fra på min søns vegne, med diverse undskyldninger, men holder altså fast i vores ugentlige aftale.

Jeg er meget i tvivl om vi skal fortsætte på denne måde, eller om det egentligt er mere ødelæggende for deres forhold, at jeg insisterer på han skal afsted, selvom han ikke har lyst.

Hvor ærligt skal jeg melde ud til mine forældre omkring hans manglende lyst til samvær, da det selvfølgelig vil være sårende for dem.

Forsøger nok at dække lidt både den ene vej og den anden for at skåne alles følelser, men måske griber jeg det helt forkert an ?

Vores dreng har i alt 3 hold bedsteforældre. De 2 øvrige hold bor lidt længere væk, og dem ser vi ikke helt så ofte (ca 1 x månedligt), men altid med "glæde" hos dem eller os.

Jeg vil meget gerne bibeholde den tætte kontakt, men synes jo absolut det skal fungere til alles bedste.

Glæder mig til at høre dine altid gode indspark.

Mange hilsner
Tine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. februar 2024 | Sovevaner | 8 år, 7 mdr.

8-årig kommer ind til mor og far om natten

Kære Helen. Jeg skriver da mig og min mand ønsker at få dobbeltsengen...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder