Mormor

23. juni 2015

Alder:
2 år, 11 mdr.

Mormor

Kære Helen,

Tak for din gode brevkasse.

Har brug for et input til samarbejde med min 3-årige datters mormor, min mor.
Min mor dvs datters mormor og jeg havner igen og igen i konflikter omkring håndtering af min 3-årige datter.

Jeg har en skøn skøn nem og velopdragen datter med smil på læben, som er selvkørende med tøj, toiletbesøg etc.

Men i selskab med min mor/mormor opstår der igen og igen diverse konflikter. Min mor er total konfliktsky i børns nærvær og tilsyneladende tilhænger af at lade børn bestemme stort set alt, hvad og hvornår det vil spise, lege, sove etc. Dette betyder at min datter naturligvis elsker at være hos sin mormor, men er tilgengæld også dybt udmattet, når jeg/vi henter hende efter en eftermiddag med leg eller overnatning, da hun tydeligvis er på overarbejde med alle de beslutninger hun skal tage og da der ikke er nogen grænser hos mormor /morfar.

Jeg er selv opvokset med denne grænseløse opdragelse og savnede ofte grænser for mine brødre og jeg. Derfor er jeg nok meget naturligt blevet en ret anderledes mor overfor min datter, som jeg og hendes ...

Annonce

... far opdrager meget kærligt og frit/selvstændigt, men med hel klare grænser og rutiner, hvilket hun stortrives i.

Mit dillemma er, hvordan jeg fremadretttet kan få et positivt forhold omkring min datter til min mor. Mine forældre/mor bor i samme by og hjælper os ca hver anden uge med børnepasning / hentning fra instituition, hvilket er en stor hjælp, som jeg/vi virkelig værdsætter. Men desværre havner jeg i konflikt / uoverensstemmelse med min mor igen og igen, når jeg henter min datter hos dem eller vi er sammen.

Der skal ingenting til at min ellers søde datter, bliver umulig, grædende etc når jeg skal hente hende hos mormor eller også bliver jeg bare dybt stresset / frustreret over at se til, hvordan min datter kører rundt med min mor om sin lillefinger.

Skal jeg bare lære at slappe af og lade min mor gøre det på hendes måde? Eller er det fair nok, at når jeg er til stede appellerer til lidt struktur og at vi voksne sætter rammerne fremfor barnet. Men hvordan siger jeg det på en måde så min mor forstår det, uden at tage det som kritik?

Med venlig hilsen
En spørgende mor/datter

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika