Bedsteforældre - hvor ofte besøg?

19. november 2014

Alder:
4 mdr.

Bedsteforældre - hvor ofte besøg?

Kære Helen.

Så er jeg tilbage. Vi har heldigvis fået godt styr på vores datters søvn, og hun er en glad og livlig pige. Vi har dog kæmpet meget med at få hende til at tage nok på, og det har været hårdt og har fyldt meget i mit hoved. Men nu tyder det på, at det går lidt bedre med vægten, så det er dejligt.

Mit spørgsmål i dag handler om bedsteforældre. Mine forældre er skilt, så i vores lille familie opererer vi med tre hold bedsteforældre - min kærestes forældre, min mor (og hendes mand) og min far og hans kæreste. De vil selvfølgelig allesammen gerne se vores datter ofte og have et forhold til hende. Og det skal de bestemt også have. Men mit spørgsmål går på, hvor ofte hun skal se dem, når hun stadigvæk er så lille, for at knytte sig til dem? Jeg synes nemlig, at det kan være lidt hårdt hele tiden at have dem på besøg.

Min mor kommer gennemsnitligt en gang om ugen (uden sin mand), og det er dejligt, for hun er på efterløn og kommer altså om dagen i hverdagene og hjælper mig, laver mad etc. Derfor forestiller jeg mig også, at hun skal være en af vores datters sekundære omsorgspersoner, da hun ser hende meget, og det er afslappende for mig, når hun er her.

Det er lidt anderledes med min far og hans kone. De vil gerne komme ofte - også en gang om ugen - men det synes jeg er svært at finde tid og overskud til. Min far ...

Annonce

... arbejder, så i hverdagene kan det primært være om aftenen, hvilket ikke altid passer så godt med vores datters søvn og vores egne rutiner herhjemme, og ellers skal det være i weekenden. Jeg har bare ikke lyst til, at vi hver weekend skal have familiebesøg. Det er jo også i weekenderne, at min kæreste og jeg har mulighed for at lave noget sammen med vores datter (gå ture etc) - og i øvrigt besøge eller få besøg af vores venner, der jo også arbejder. Eller bare slappe af sammen herhjemme os tre.

Min kærestes forældre er mere tilbageholdne, men de skal selvfølgelig også se hende. Og det er også primært i weekenderne, at det kan lade sig gøre - det er jo der, min kæreste er hjemme fra arbejde.

Jeg går desuden op i ikke at hive vores datter med rundt til alt muligt hele tiden, og jeg sørger for, at vi ikke konstant har besøg. Jeg synes, at det går godt med at finde en balance, der giver hende nogle oplevelser, men ikke bliver for meget for hende. Men det betyder så også, at jeg for det meste siger nej til besøg, hvis jeg har været på efterfødselshold eller hjemme hos en veninde med hende samme dag.

Så: Hvis vores datter skal kende dem allesammen godt og få et kærligt forhold til dem, hvor ofte vil du så mene, at hun skal se sine bedsteforældre? Skal det helst være en gang om ugen?

Glæder mig til at høre dit svar.

Mange hilsner
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig