Første pasning natten over

6. maj 2012

Alder:
18 mdr.

Første pasning natten over

Kære Helen,

Nu hvor jeg har gået rundt om mig selv i et par uger, tyer jeg til dig, i håbet om, at du igen kan give mig et godt råd.

Om et par uger – i slutningen af maj – skal min datter på 18 mdr. passes natten over for første gang.

Min kæreste og jeg har planlagt en aften ude med overnatning – lidt stærkt tiltrængt kærestetid. Både min mor og min søster står på spring for at træde til som babysittere natten over. Men nu er jeg begyndt at få kolde fødder.

Derfor håber jeg, at du måske kan hjælpe med et par tip til forberedelsen?

Vores datter har ikke prøvet det med pasning så meget tidligere: Et par gange for et halvt års tid siden – men ellers har det mest været mig, der har puttet hende. Dels fordi hendes far går i skole om aftenen, dels fordi det nu engang blev sådan, og jeg synes, det er mægtig hyggeligt.

Hun falder i søvn – for det meste – i sin egen seng. Af og til på arm og bliver lagt – men natten starter altid i hendes egen seng. Henad midnat vågner hun som regel og hvis sutten ikke er nok, så kommer hun over i vores seng, hvor hun sover resten af natten.

Når hun vågner om natten, er det også mig, hun søger. Og begynder tit at græde, hvis jeg ikke er der (og fx er stået op eller på wc) – min kæreste forsøger at give tryghed og knus også, men det skal helst være mor – og vi skal helst ligge helt tæt, så vores kroppe rører hinanden hele vejen ned.

På det seneste har han også ...

Annonce

... puttet et par gange. I starten var det med gråd og tænders gnidsel – men den sidste gang var det okay, efter jeg stak hovedet ind og kyssede godnat igen.

Min datter er vant til at blive hentet i vuggestuen og eftermiddagspasset af både min mor og søster, og begge har sagt, at de også gerne tager en træningsaften med putning, så det er kendt land inden overnatningen.

Men, Helen, jeg begynder jo at være i tvivl om, det er det for hasarderet at hun skal undvære os (mig) en hel nat, uden at have prøvet at blive aften-passet så meget før? Skal vi udskyde overnatningen til senere?

Hvordan kan vi forberede hende godt på det – så det bliver en dejlig og tryg oplevelse for hende?

Hvor tæt skal ”træningsaftnen være på”? Hvis det er i samme uge, bliver hun så (mere) ked af det, fordi hun kan huske, at vi ikke var der?

Og skal det være hjemme hos os – hvor hun er i trygge rammer, men måske undrer sig over, at vi ikke er der?

Eller er det bedre, at overnatningen sker ude, hvor hun så kan komme hjem? Mine forældre er lige flyttet, så hun har ikke været så meget derude?

Vi har rejst en del med hende, så hun er ret vant til at være nye steder, selvom det jo indtil nu har været sammen med os eller i hvert fald mig . Hun er en glad og tillidsfuld pige, der tager de fleste ting i stiv arm.

Måske er jeg dum og overbeskyttende, men jeg vil blive så glad for dine altid gode råd.

Mange hilsner
Anne-Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika