Usund kost hos mormor

21. juli 2010

Alder:
3 år, 11 mdr.

Usund kost hos mormor

Hej Helen!

Jeg skriver til dig, fordi jeg godt kunne tænke mig at få dit syn på en problemstilling, jeg går og tumler med vedr. ungernes kost. Du har altid nogle gode kommentarer og gør dig nogle gode tanker og vurderinger, som jeg nu meget gerne vil gøre brug af, da jeg ikke rigtig ved, om det er mig, der er gal på den eller hvad...

Da jeg var yngre, var jeg meget fokuseret på min vægt og på hvad jeg spise. Jeg er tildels stadig fokuseret på det, -måske også mere end godt er, men efter vi har fået børn, er det som om det fylder mindre lige hvor meget energi, der er i kosten og i stedet er blevet vigtigere for mig hvad kosten ellers indeholder, så jeg ved, at ungerne får en god og sund kost.

Min vægt ligger nu ret stabilt nederst i normalområdet. Jeg er meget bevidst om, at ungernes vægt og kost er mit ansvarsområde, så så længe de er børn, skal jeg nok sørge for, at de ikke bliver overvægtige. Samtidig håber og ønsker jeg også, at de får et mere naturligt forhold til deres vægt, end jeg har til min. Alle tre børn har en flot harmoni mellem længde og vægt, når jeg ser på kurverne.

Som sagt lever vi meget sund med udgangspunkt i sundhedsstyrelsens kostråd. Jeg ønsker jo virkelig ikke at være fanatisk, så prøver at sige til mig selv, at det er ok at synde lidt ved festlige lejligheder, når vi i dagligdagen lever sundt. Vores store undtagelse fra alle de sunde vaner er, når der er nogen der har fødselsdag. Her i huset må fødselsdagsbarnet vælge alt fra morgenmad til aftensmad og det er ikke ligefrem alt det sunde der bliver valgt disse dage...

Dertil kommer undtagelser når vi er i byen (der spiser vi selvfølgelig af alle de usunde ting, der kommer på bordet....), når der er fødselsdag i legestuer og børnehave osv... og når vi nu snart ...

Annonce

... skal på sommerferie er ungerne også blevet lovet pandekager og lidt andet i den dur. Altså jeg prøver at sige til mig selv, at når vi nu lever sundt i dagligdagen (og i weekenderne, når vi bare er os selv), så er det ok (og uundgåeligt) at synde de andre dage, og derfor kan jeg ligeså godt prøve at se ud som om jeg nyder det...

Problemet er jo bare, at når man ligger alle disse undtagelser sammen, så bliver det jo til mange synder i løbet af et år...

Det egentlige problem opstår så ved, at min mor, der er en del sammen med ungerne, elsker at forkæle dem. Når hun kommer og besøger os kører vi den sunde linie. Når ungerne besøger hende, og de er på ture og så videre falder det lidt til jorden. I og med min mor er så meget sammen med ungerne (ca en dag om ugen), mener jeg, hun bør give dem sund mad. Det har jeg også forsøgt at sige pænt til hende flere gange, hvortil hendes bemærkning typisk er, at man ikke skal love noget man ikke kan holde. Ungerne fortæller altid hvad de får, fordi de jo synes det er helt fantastisk, at de hjemme ved mormor både får kiks, is og kakaomælk.

Nu er det så, jeg ønsker dine tanker.... Er det mig der er fuldstændig gal på den, ved at bede min mor om at lade være med at give dem sukker, når de nu ses så tit som de gør? Hun giver dem fx ikke alt det giftige slik man kan få, men køber i stedet tørret frugt fyldt med sukker (derved bilder hun sig ind, at det ikke er så slemt). Jeg ved, jeg har et forkvaklet forhold til vægt og kost, derfor glæder jeg mig til at høre din kommentar, så jeg ved, lidt mere om, om det måske ikke er fair overfor min mor.

Med venlig hilsen
mor til tre

Ps: Det er kun de to store børn ovenstående omhandler. Min mor accepterer fuldt ud, at lillemanden på 1 år ikke må få sukkerholdige ting

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.