Besteforeldre

2. november 2015

Alder:
6 mdr.

Besteforeldre

Kjære Helen,

Jeg er kommet i en vanskelig situasjon med min svigermor, og jeg har bruk for et godt råd. Jeg har overveid å gi henne boken om beste(beste) foreldre, men den ide liker kjæresten min dårlig.

Problemet er, at hun overskrider mine grenser, og har gjort det fra mitt barn ble født. Han er nå 6 måneder, og vi står foran en uke på besøk hos svigerfamilien, noe jeg bestemt ikke ser frem til.

Kort fortalt har hun vanskelig med å overholde avtaler, og tar seg til rette med gutten vår. Han ble født 1 måned for tidlig, og var alt for liten, med det resultat at han måtte ha iv. Glucose i 14 dager før han kunne holde sitt blodsukker kun på melk. Til tross for den hårde start, er det lykkes meg å fullamme han, men forløpet har gjort at jeg nok er over-oppmerksom på at han får nok å spise.

Vi besøkte svigerfamilien sist da han var 2 og en halv måned. Han hadde kolikk og jeg var syk av søvnmangel. Min kjæreste fikk meg overtalt til st svigermor kunne passe gutten vår om morgenen, så jeg kunne sove litt videre. Avtalen var at hun kunne leke og hygge med han, og vekke meg når han ble sulten, eller etter maks 1,5 timer. Jeg våknet med en følelse av at noe var helt galt, klokken var mange og hverken svigermor eller barn var å finne. Hun hadde tatt han med på tur i barnevognen, og da hun endelig kom hjem var han fra seg av sult. Med alle mine bekymringer om at han skulle få nok å spise, mistet jeg helt hodet, og skældte hende ut. Og herfra har det så ...

Annonce

... fortsatt..

Nå tar hun han ikke på tur uten å spørre, for hun får ikke passe ham uten at jeg er der. Når hun så får trille en tur, kommer hun konsekvent for sent tilbake - noen ganger fem minutter, op til en halv time. Dette irriterer meg grenseløst, og jeg føler etterhvert ingen tillit til henne. Det er også mange andre ting, feks. nekter hun å gi meg barnet mitt, hvis hun holder han og han gråter. Hun snur seg vekk fra meg og holder fast på han og sier nei. Jeg blir nødt til å dra han ut av armene på henne, noe jeg ikke føler er spesielt hyggelig!

Min kjæreste vil ikke ta problemet opp med henne, han synes jeg er alt for kontrollerende, og at jeg bør slappe av. Han mener hans mor passer godt på baby, og st det er likegyldig at hun gjør ting på sin måte.

Men jeg kan overhode ikke slappe av, tvert i mot. Er jeg helt urimelig? Når han spør meg hvorfor jeg ikke bare kan la henne, hun gjør ham jo ikke noe, vet jeg ikke hva jeg skal svare, ut over at det overskrider mine grenser og gjør meg redd og trist. Han sier så at så handler det jo om meg og ikke om hva som er best for barnet, og at jeg må ta meg sammen.

Jeg er kommet til at jeg blir nødt til å ta problemet opp med henne, når han ikke gjør det. Men hvordan kan jeg gripe det an, så det blir så pent som mulig? Hun blir helt sikkert sur på meg, det er hun allerede, fordi jeg ikke vil la henne slippe til som hun kaller det, men jeg klarer ikke å ha det på denne måten mer.

Håper du kan hjelpe, jeg er så fortvilt.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder