Brev:
Mormor
23. juni 2015
Alder:
2 år, 11 mdr.
Mormor
Kære Helen,
Tak for din gode brevkasse.
Har brug for et input til samarbejde med min 3-årige datters mormor, min mor.
Min mor dvs datters mormor og jeg havner igen og igen i konflikter omkring håndtering af min 3-årige datter.
Jeg har en skøn skøn nem og velopdragen datter med smil på læben, som er selvkørende med tøj, toiletbesøg etc.
Men i selskab med min mor/mormor opstår der igen og igen diverse konflikter. Min mor er total konfliktsky i børns nærvær og tilsyneladende tilhænger af at lade børn bestemme stort set alt, hvad og hvornår det vil spise, lege, sove etc. Dette betyder at min datter naturligvis elsker at være hos sin mormor, men er tilgengæld også dybt udmattet, når jeg/vi henter hende efter en eftermiddag med leg eller overnatning, da hun tydeligvis er på overarbejde med alle de beslutninger hun skal tage og da der ikke er nogen grænser hos mormor /morfar.
Jeg er selv opvokset med denne grænseløse opdragelse og savnede ofte grænser for mine brødre og jeg. Derfor er jeg nok meget naturligt blevet en ret anderledes mor overfor min datter, som jeg og hendes far opdrager meget kærligt og frit/selvstændigt, men med hel klare grænser og rutiner, hvilket hun stortrives i.
Mit dillemma er, hvordan jeg fremadretttet kan få et positivt forhold omkring min datter til min mor. Mine forældre/mor bor i samme by og hjælper os ca hver anden uge med børnepasning / hentning fra instituition, hvilket er en stor hjælp, som jeg/vi virkelig værdsætter. Men desværre havner jeg i konflikt / uoverensstemmelse med min mor igen og igen, når jeg henter min datter hos dem eller vi er sammen.
Der skal ingenting til at min ellers søde datter, bliver umulig, grædende etc når jeg skal hente hende hos mormor eller også bliver jeg bare dybt stresset / frustreret over at se til, hvordan min datter kører rundt med min mor om sin lillefinger.
Skal jeg bare lære at slappe af og lade min mor gøre det på hendes måde? Eller er det fair nok, at når jeg er til stede appellerer til lidt struktur og at vi voksne sætter rammerne fremfor barnet. Men hvordan siger jeg det på en måde så min mor forstår det, uden at tage det som kritik?
Med venlig hilsen
En spørgende mor/datter