Brev:
Julegaver flere dage i julen?
1. december 2014
Alder:
2 år
Julegaver flere dage i julen?
Kære Helen,
Jeg er dybt frustereret. Jeg har fået børn med en mand, som har andre juletraditioner med sig end mig, og vi kan ikke blive enige.
Min mand er vokset op i en skilsmissefamilie, og svigermor har hidtil bestemt hvorledes julen skulle foregå for min mands familie, mens svigerfar altid har måtte nøjes med en standard julefrokost. Som du nok kan fornemme har jeg at gøre med en meget dominerende svigermor, der gerne vil føre sine juletraditioner videre. MEN men men...jeg er ikke tilhænger af dem, tværtimod er jeg meget imod dem, og jeg synes ikke om, at svigermor skal diktere vores jul og hvorledes vores børn fremover skal fejre julen.
Det er min holdning, at julen primært er til for børnene. Og der findes kun 1 juleaften, ikke flere juledage, hvor der skal åbnes pakker. Det er vigtigt for mig at give videre, at juleaften er en helt speciel dag, som mine børn skal se frem til hele året. Den dag/aften, hvor der danses om juletræ og åbnes pakker. Juleaften skal tilpasses børnenes behov og derfor synes jeg også man kan starte tidligt på dagen, evt med at pakke gaver op.
MEN...min svigermor (som har bestemt hvordan det skulle være for både min mand og hans søster + børn) insisterer på, at det år juleaften ikke skal holdes hos hende, der vil hun holde en julekomsammen en af dagene efter den 24., hvor alle kommer tidligt, der spises julemad, der danses om juletræ og der åbnes pakker (mest børnene). Det umiddelbare argument hos min mand er, at børnene alligevel ikke kan overskue alle pakkerne på én aften. MEN...svigermor holder jo ikke en lignende julekomsammen det år, hvor hun får lov at lægge hus til juleaften. Så i mine øjne handler det snarere om hendes egne behov, at hun som en skilsmisse-mor har forsøgt at holde på sin ret til at holde "julen" med sine børn/børnebørn. Og det prøver hun så at tvinge ned over hovedet på mig også...og jeg føler det er SÅ forkert!
Er man skilt må man dele med sin eksmand om højtider i forhold til børn/børnebørn. Og min svigermor er jo kun én af bedsteforældrene, tænk hvis samtlige bedsteforældre ville have deres vilje på denne måde? Hvilken jul ville børnene så få?
Julen er jo primært for børnene. Og jeg vil ikke have, at mine børn skal lære, at de får pakker og danser om juletræ flere gange i løbet af julen. Jeg mener, at det udvander juleaften, den mister sin værdi og er ikke længere så speciel. Faktisk så er jeg helt paf, det er det underligste jeg har hørt. Og det er lige præcis det specielle ved den 24. dec, som jeg gerne vil give videre til mine børn, og som jeg også anser som normalt. Min mand og jeg er jo ikke en skilsmissefamilie.
Så jeg har givet udtryk for, at jeg har problemer med disse planer, men møder ikke den store forståelse, hvilket jeg er dybt frustreret over.
Hvordan i al verden skal vi løse denne konflikt? jeg vil ikke give efter for en dominerende svigermor, og jeg ønsker heller ikke at mine børn skal vokse op med en "utraditionel jul", bare fordi bedsteforældrene har været skilt og ikke har kunne finde ud af det.
Hvad har børn bedst af? hvilken jul anbefaler du, at børn får? kan de tage skade af den ene eller anden måde at gøre det på?
Med venlig hilsen
En meget traditionel julemor