Julegaver flere dage i julen?

1. december 2014

Alder:
2 år

Julegaver flere dage i julen?

Kære Helen,

Jeg er dybt frustereret. Jeg har fået børn med en mand, som har andre juletraditioner med sig end mig, og vi kan ikke blive enige.

Min mand er vokset op i en skilsmissefamilie, og svigermor har hidtil bestemt hvorledes julen skulle foregå for min mands familie, mens svigerfar altid har måtte nøjes med en standard julefrokost. Som du nok kan fornemme har jeg at gøre med en meget dominerende svigermor, der gerne vil føre sine juletraditioner videre. MEN men men...jeg er ikke tilhænger af dem, tværtimod er jeg meget imod dem, og jeg synes ikke om, at svigermor skal diktere vores jul og hvorledes vores børn fremover skal fejre julen.

Det er min holdning, at julen primært er til for børnene. Og der findes kun 1 juleaften, ikke flere juledage, hvor der skal åbnes pakker. Det er vigtigt for mig at give videre, at juleaften er en helt speciel dag, som mine børn skal se frem til hele året. Den dag/aften, hvor der danses om juletræ og åbnes pakker. Juleaften skal tilpasses børnenes behov og derfor synes jeg også man kan starte tidligt på dagen, evt med at pakke gaver op.

MEN...min svigermor (som har bestemt hvordan det skulle være for både min mand og hans søster + børn) insisterer på, at det år juleaften ikke skal holdes hos hende, der vil hun holde en julekomsammen en af dagene efter den 24., hvor alle kommer tidligt, der spises julemad, der danses om juletræ og der åbnes pakker (mest børnene). Det umiddelbare argument hos min mand er, at børnene alligevel ikke kan overskue alle pakkerne på én aften. MEN...svigermor holder jo ikke en lignende julekomsammen det år, hvor hun ...

Annonce

... får lov at lægge hus til juleaften. Så i mine øjne handler det snarere om hendes egne behov, at hun som en skilsmisse-mor har forsøgt at holde på sin ret til at holde "julen" med sine børn/børnebørn. Og det prøver hun så at tvinge ned over hovedet på mig også...og jeg føler det er SÅ forkert!

Er man skilt må man dele med sin eksmand om højtider i forhold til børn/børnebørn. Og min svigermor er jo kun én af bedsteforældrene, tænk hvis samtlige bedsteforældre ville have deres vilje på denne måde? Hvilken jul ville børnene så få?

Julen er jo primært for børnene. Og jeg vil ikke have, at mine børn skal lære, at de får pakker og danser om juletræ flere gange i løbet af julen. Jeg mener, at det udvander juleaften, den mister sin værdi og er ikke længere så speciel. Faktisk så er jeg helt paf, det er det underligste jeg har hørt. Og det er lige præcis det specielle ved den 24. dec, som jeg gerne vil give videre til mine børn, og som jeg også anser som normalt. Min mand og jeg er jo ikke en skilsmissefamilie.

Så jeg har givet udtryk for, at jeg har problemer med disse planer, men møder ikke den store forståelse, hvilket jeg er dybt frustreret over.

Hvordan i al verden skal vi løse denne konflikt? jeg vil ikke give efter for en dominerende svigermor, og jeg ønsker heller ikke at mine børn skal vokse op med en "utraditionel jul", bare fordi bedsteforældrene har været skilt og ikke har kunne finde ud af det.

Hvad har børn bedst af? hvilken jul anbefaler du, at børn får? kan de tage skade af den ene eller anden måde at gøre det på?

Med venlig hilsen
En meget traditionel julemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor