Brev:
Bekymret mormor
21. august 2014
Alder:
4 år, 1 mdr.
Bekymret mormor
Kære Helen
Jeg er en bekymret mormor, der ikke helt ved hvad jeg skal gøre.
Jeg synes min datter skælder for meget ud på mit 4-årige barnebarn. Hun bruger meget vendinger som "du skal gøre hvad jeg siger", "nu hører du efter", "hvorfor er du sur igen", " jeg gider ikke det surmuleri", "du er utaknemlig" osv, osv. Jeg mener jo ikke at et barn på 4 år ved hvorfor det virker sur, eller hvorfor det græder og er ked af det. Et barn på 4 år er jo heller ikke utaknemlig, hun ved jo ikke hvad det betyder. Hun er jo bare ofte træt efter at have været i børnehave hele dagen og jeg synes hun bliver betragtet som større end hun er.
Jeg synes også at både min datter og svigersøn har svært ved at håndtere når hun er ked af det, sur osv. Hun skal helst være glad og tilfreds hele tiden, og så bliver hun rigtig elsket når hun er det. Men hun skal jo netop også elskes når hun ikke er den søde og artige piger, der gør hvad mor og far siger. Og man kan jo ikke kræve at et barn jubler af glæde over et eller andet man har købt til hende, og hvis ikke hun gør det så er hun "utaknemlig".J eg er så bange for at hun skal blive en pige der bare vil please og gøre alle tilpas fordi hun ved at så bliver hun elsket. Det er ikke hele tiden det er sådan og jeg er jo heller ikke sammen med dem hele tiden, men jeg er stadig bekymret.
Mit barnebarn har det også ofte med at sige "det kan jeg ikke finde ud af", og nogle gange så tror jeg det hænger sammen med at når de feks laver noget sammen, så skal det være på den måde hendes forældre synes det skal være, altså hvis du skal tegne en hund så skal halen sidde der, nu skal jeg vise dig hvordan man tegner det og i den dur.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Men du kan helt sikkert give mig et godt råd.
Mange hilsner,
den bekymrede mormor