Måltider på ferie med bedsteforældre

18. juni 2014

Alder:
20 mdr.

Måltider på ferie med bedsteforældre

Kære Helen

Tak for en rigtig god brevkasse og for dine tidligere svar på vores spørgsmål ☺

Vi er forældre til en datter på 20 måneder, og skal snart på en uges ferie i sommerhus sammen med farmor og farfar.

For noget tid siden kom vi til at tale om hvordan måltiderne på ferien skulle være, da vi har meget forskellige døgnrytmer. Det er ikke noget vi har talt med bedsteforældrene om endnu…

Vi spiser aftensmad mellem 17 og 17.30 og bedsteforældrene først mellem 20 og 21.

Ideelt skulle vi jo lave et kompromis og sige, at så spiser vi allesammen kl. 18-18.30 og hygger os. Det mener vi bare ikke kan lade sig gøre, da vi flere gange har prøvet at rykke hendes spisetid bare til kl. 18 og givet hende et mellemmåltid kl. 16. De gange vi har prøvet det har det været ret kaotisk og hun har været ked af det, pjevset og har næsten ikke ville spise når maden kom på bordet. Derfor tror vi også det er pusterummet hun har behov for og ikke bare maden. Håber det giver mening.
Ydermere så ville bedsteforældrene aldrig kunne omstille sig til at spise så tidligt og slet ikke til at få ”snøvlet sig færdige” med madlavningen.

Som vi ser det er der to muligheder tilbage, og vi vil meget gerne høre dine tanker omkring ...

Annonce

... det.

1. Vi laver mad og spiser sammen med vores datter som vi plejer at gøre. Her er vi lidt bange for at bedsteforældrene kommer til at føle, at vi bare kører vores eget sololøb (hvilket vi vel reelt også gør) for vi ved at måltiderne betyder meget for dem, og man sidder gerne i maaange timer ved bordet.

2: Vi laver noget nem mad til vores datter og hun spiser selv. Så spiser vi med bedsteforældrene når hun er lagt i seng.

Ved begge løsninger er vi nok nødt til pænt at bede bedsteforældrene om at give hende/os ro til at spise. De er typerne der godt kan finde på at styrte gennem lokalet, sætte sig ned og nive hende i kinderne og styrte ud igen flere gange eller stå og tale længe om alt muligt og forvente at man deltager i samtalen.De er på alle måder indbegrebet af uro, uden at det nødvendigvis er negativt ment. Men kan man overhovedet tillade sig at bede dem om at blive ude, mens hun spiser?

Når vi sidder og skriver det, virker det egentlig som et luksusproblem… men vi har bare så svært ved at se det udefra. På den ene side vil vi jo ikke gøre bedsteforældrene kede af det, men på den anden side betyder rutinerne bare rigtig meget for vores datter.

Håber du kan kaste lidt nyt lys på det.

Venlig hilsen

Far og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet