Brev:
Måltider på ferie med bedsteforældre
18. juni 2014
Alder:
20 mdr.
Måltider på ferie med bedsteforældre
Kære Helen
Tak for en rigtig god brevkasse og for dine tidligere svar på vores spørgsmål ☺
Vi er forældre til en datter på 20 måneder, og skal snart på en uges ferie i sommerhus sammen med farmor og farfar.
For noget tid siden kom vi til at tale om hvordan måltiderne på ferien skulle være, da vi har meget forskellige døgnrytmer. Det er ikke noget vi har talt med bedsteforældrene om endnu…
Vi spiser aftensmad mellem 17 og 17.30 og bedsteforældrene først mellem 20 og 21.
Ideelt skulle vi jo lave et kompromis og sige, at så spiser vi allesammen kl. 18-18.30 og hygger os. Det mener vi bare ikke kan lade sig gøre, da vi flere gange har prøvet at rykke hendes spisetid bare til kl. 18 og givet hende et mellemmåltid kl. 16. De gange vi har prøvet det har det været ret kaotisk og hun har været ked af det, pjevset og har næsten ikke ville spise når maden kom på bordet. Derfor tror vi også det er pusterummet hun har behov for og ikke bare maden. Håber det giver mening.
Ydermere så ville bedsteforældrene aldrig kunne omstille sig til at spise så tidligt og slet ikke til at få ”snøvlet sig færdige” med madlavningen.
Som vi ser det er der to muligheder tilbage, og vi vil meget gerne høre dine tanker omkring det.
1. Vi laver mad og spiser sammen med vores datter som vi plejer at gøre. Her er vi lidt bange for at bedsteforældrene kommer til at føle, at vi bare kører vores eget sololøb (hvilket vi vel reelt også gør) for vi ved at måltiderne betyder meget for dem, og man sidder gerne i maaange timer ved bordet.
2: Vi laver noget nem mad til vores datter og hun spiser selv. Så spiser vi med bedsteforældrene når hun er lagt i seng.
Ved begge løsninger er vi nok nødt til pænt at bede bedsteforældrene om at give hende/os ro til at spise. De er typerne der godt kan finde på at styrte gennem lokalet, sætte sig ned og nive hende i kinderne og styrte ud igen flere gange eller stå og tale længe om alt muligt og forvente at man deltager i samtalen.De er på alle måder indbegrebet af uro, uden at det nødvendigvis er negativt ment. Men kan man overhovedet tillade sig at bede dem om at blive ude, mens hun spiser?
Når vi sidder og skriver det, virker det egentlig som et luksusproblem… men vi har bare så svært ved at se det udefra. På den ene side vil vi jo ikke gøre bedsteforældrene kede af det, men på den anden side betyder rutinerne bare rigtig meget for vores datter.
Håber du kan kaste lidt nyt lys på det.
Venlig hilsen
Far og mor