Brev:
Barnebarn vil ikke kramme
4. marts 2014
Alder:
3 år, 8 mdr.
Barnebarn vil ikke kramme
Hej Helen.
Jeg har et barnebarn på knapt 4 år, og jeg har altid haft et godt forhold til hende, har passet hende meget og hentet og bragt hende i vuggestue og børnehave. Vores forhold er stadig fint, men hun er begyndt ikke at ville give mig kram hverken når jeg kommer eller skal gå, og heller ikke når hun skal i seng. Jeg forstår jo ikke hvorfor og bliver såret over det.
Det skal lige siges at det ikke er sådan at hun helt afviser fysisk kontakt med mig, f.eks. når jeg havde hende alene fornylig så ville hun både sidde på mit skød, da vi var ude og køre i tog, og også om aftenen da vi skulle læse godnathistorie, og vi hygger os fint sammen ellers. Hendes afvisning af mig er faktisk altid når hendes forældre er der, og hvis vi så f.eks. skal lave et eller andet sammen alle sammen, spille eller lignende så må mormor pludselig ikke være med.
Hendes forældre prøver så at få hende til at kramme mig, siger at hun ikke kan være det bekendt og at mormor bliver ked af det osv. Og når vi spiller får hun ikke lov til at bestemme at jeg ikke skal være med. Hvad skal man gøre i sådanne situationer, skal man tale til hendes følelser eller hvad skal vi gøre ved det? Hvorfor tror du det er sådan? Er der en overgang i hendes liv, eller? Jeg bliver ked af det og kan godt ligge søvnløs og spekulere over det, så det går mig faktisk temmelig meget på. Jeg tænker nok også alt for meget over tingene, men jeg elsker jo mit barnebarn så højt, og vil jo gerne have at hun også elsker mig.
Venlig hilsen
den sårede mormor