Flytter hjem til Danmark

15. april 2013

Alder:
21 mdr.

Flytter hjem til Danmark

Kœre Helen

Til sommer flytter vores lille familie hjem til Danmark igen. I den forbindelse har vi en nogle spørgsmål, som trœnger sig på.

Vores søn er nu 21 måneder og en rigtig lille charmetrold. Han er født i udlandet og har altid vœret hjemme hos mig – ud over de sidste par måneder, hvor han én gang om ugen har vœret I dagpleje. I Danmark skal han begynde i vuggestue, og vi er meget spœndte på, hvordan han klarer denne overgang. Nogle tips til hvordan vi kan forberede ham bedst muligt?

Det ene hold bedsteforœldre bor i samme land, hvor vi bor nu. De er naturligvis meget trœtte af, at vi flytter og forventer at vores lille søn derfor besøger dem meget den sidste tid. De bor dog halvanden time vœk, hvorfor det altid bliver med mindst én overnatning. De sidste par måneder har det nœsten vœret med 14 dages interval, hvilket jeg ikke mener er i barnets tarv at vœre så meget vœk hjemmefra. Men der presses meget på, og jeg er i tvivl om jeg overreagerer? Skal jeg give dem lov de sidste måneder?

I forbindelse med flytningen har ...

Annonce

... bedsteforœldrene også meldt ud, at vores søn kan passes af dem mens vi pakker. Men hvor meget bør vores søn vœre med til – f.eks. pakning af hans sager? Er det vigtigt at han ser lastbilen blive pakket osv? Eller vil det bare stresse den lille mand og har han bedst af, at hygge sig hjemme hos dem imens?

I Danmark venter det andet hold bedsteforœldre spœndt. De har allerede spurgt, om de må tage barnebarnet med på en uges ferie til sommer. De vil tage ham med på en af øerne, hvorfor han ikke lige kan komme hjem igen, hvis han bliver ked af det. Da både min mand og jeg skal starte nyt arbejde, har vi ingen ferie og vuggestuen er lukket, hvormed det for os ville passe fint. Men er en uge for lang tid for sådan en lille dreng? Også når man tœnker på at han en måned forinden er blevet rykket ud af hans faste rammer?

Som du jo sikkert kan se, gør vi os mange tanker omkring flytningen og vores lille dreng. Vi ønsker at gøre overgangen så let for ham som mulig; men måske gør vi for stort et nummer ud af det?

Venlig hilsen
En noget bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder