Brev:
Flytter hjem til Danmark
15. april 2013
Alder:
21 mdr.
Flytter hjem til Danmark
Kœre Helen
Til sommer flytter vores lille familie hjem til Danmark igen. I den forbindelse har vi en nogle spørgsmål, som trœnger sig på.
Vores søn er nu 21 måneder og en rigtig lille charmetrold. Han er født i udlandet og har altid vœret hjemme hos mig – ud over de sidste par måneder, hvor han én gang om ugen har vœret I dagpleje. I Danmark skal han begynde i vuggestue, og vi er meget spœndte på, hvordan han klarer denne overgang. Nogle tips til hvordan vi kan forberede ham bedst muligt?
Det ene hold bedsteforœldre bor i samme land, hvor vi bor nu. De er naturligvis meget trœtte af, at vi flytter og forventer at vores lille søn derfor besøger dem meget den sidste tid. De bor dog halvanden time vœk, hvorfor det altid bliver med mindst én overnatning. De sidste par måneder har det nœsten vœret med 14 dages interval, hvilket jeg ikke mener er i barnets tarv at vœre så meget vœk hjemmefra. Men der presses meget på, og jeg er i tvivl om jeg overreagerer? Skal jeg give dem lov de sidste måneder?
I forbindelse med flytningen har bedsteforœldrene også meldt ud, at vores søn kan passes af dem mens vi pakker. Men hvor meget bør vores søn vœre med til – f.eks. pakning af hans sager? Er det vigtigt at han ser lastbilen blive pakket osv? Eller vil det bare stresse den lille mand og har han bedst af, at hygge sig hjemme hos dem imens?
I Danmark venter det andet hold bedsteforœldre spœndt. De har allerede spurgt, om de må tage barnebarnet med på en uges ferie til sommer. De vil tage ham med på en af øerne, hvorfor han ikke lige kan komme hjem igen, hvis han bliver ked af det. Da både min mand og jeg skal starte nyt arbejde, har vi ingen ferie og vuggestuen er lukket, hvormed det for os ville passe fint. Men er en uge for lang tid for sådan en lille dreng? Også når man tœnker på at han en måned forinden er blevet rykket ud af hans faste rammer?
Som du jo sikkert kan se, gør vi os mange tanker omkring flytningen og vores lille dreng. Vi ønsker at gøre overgangen så let for ham som mulig; men måske gør vi for stort et nummer ud af det?
Venlig hilsen
En noget bekymret mor