Vil ikke mormor

23. marts 2013

Alder:
4 år, 4 mdr.

Vil ikke mormor

Kære Helen

Spørgsmålene maser sig på, så du får lige et mere fra mig. Jeg er som sagt alene med min dreng, men vi har et rigtig godt forhold til hans far, som han ser flere gange om ugen - ofte et par timer om eftermiddagen, så jeg kan arbejde lidt længere. Hans far har dog meget overladt al initiativ og alle beslutninger til mig - så har han jo heller ikke noget ansvar, hvis det skulle gå galt. Han er dog i det små begyndt at bakke lidt op.

Derfor er vi meget tætte på mine forældre (som også stadig har god kontakt med min søns far), der hjælper med stort og småt og som vi holder ferie med. Min dreng sover fast hos dem en gang om ugen, og de passer ved sygdom. Altsammen ting der betyder, at hverdagen hænger sammen på en god måde.

Min mor har ikke det stærkeste sind, men er meget kærlig og omsorgsfuld. Hun gik desværre ned med en depression omkring det tidspunkt, hvor min søn blev født, så der er mange ting - især udadvendte ting, hvor hun ikke kan overskue at være med, men hun er altid med på sidelinien, og hun tænker altid på os, og skubber til min far, hvis hun fornemmer, at vi har behov for hjælp.

Jeg er dog bange for, at dette har påvirket, hvordan min søn ser sin mormor. Han betragter hende vist ikke som en rigtig voksen. De kan hygge, have det sjovt og forsvinde ind i deres helt egen ...

Annonce

... verden. Men nogle gange kan han blive nærmest ondskabsfuld over for hende. Især når jeg kommer ind i billedet. I starten tænkte vi, at det var fordi, han blev nærmest pinlig over at kunne lide sin mormor så meget, så det skulle skjules, når jeg var der. Men det sidste halve års tid er han begyndt at sige ting som "mormor må ikke kunne lide mig ", jeg kan ikke lide mormor", "alle må komme hjem til mig, men ikke mormor". Og han kan så samtidig ikke forstå, at mormor bliver ked af det.

Men mormor bliver utrolig ked af det. Hun har det i forvejen skidt, ser ikke så mange mennesker, og så har hun et barnebarn (det eneste), der nogle gange direkte afviser hende lige fra han kommer ind af døren og siger sårende ting. Og mit hjerte knuser helt, når han opfører sig sådan. Vores familie er så lille, at det er vigtigt, at vi værner om den.

Jeg har forsøgt at forklare, hvor sårende det er for mormor og for mig og for morfar, som han forguder. Men lige lidt hjælper det. Jeg har sagt til ham, at hvis han ikke har noget pænt at sige, så skal han ikke sige det. Hvis han har de følelser, kan jeg ikke forhindre det, men han behøver ikke at sige det, for alle bliver kede af det. Hvordan tror du, at jeg kan trænge ind til ham. Jeg tror slet, slet ikke, at han forstår, hvad det er, han gør!

På forhånd tak!
Enemor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder