Familien vil gerne passe

4. november 2012

Alder:
2 år, 11 mdr.

Familien vil gerne passe

Kære Helen,

Som du ved, er vi vendt hjem til Danmark for små fire måneder siden. En ting, som vi har nydt meget i USA, var vores frihed til selv at disponere over vores weekender. Min mand og jeg er begge skilsmissebørn, så vores drenge har ikke mindre end fire sæt bedsteforældre, plus en moster og en faster.

Da vi jo har været afsted i et par år, er der nu stor rift om at få lov at passe især vores ældste søn på knap 3 år. Det er jo dejligt, at de er så glade for ham og gerne vil have ham på besøg i weekenden, men det er næsten for meget. Lige nu er der tre hold, som gerne vil "låne" ham inden jul. De bor alle en times kørsel væk, så det vil være med overnatning.

Han virker til at nyde det meget - de hygger jo rigtigt om ham - og siger selv, at han gerne vil besøge den ene eller den anden, men han går jo i børnehave 30 timer om ugen, så jeg synes også, at han skal have mulighed for at trække stikket lidt ud og bare være sig selv i weekenderne. Vi forsøger generelt ikke at have for travlt i weekenderne. Det er jo også en omvæltning for ham at starte på et hektisk børnehaveliv her i Danmark, som han dog har taget i stiv arm.

Har du nogle forslag til, hvordan vi takler den store interesse uden at nogen bliver skuffede og samtidig tager hensyn til vores søn?

Et lille sidespørgsmål er min søns forhold til min søster, altså hans moster. Han har altid været glad for hende, og han har nydt hendes ...

Annonce

... besøg hos os i USA. Hun er en rigtig hyggemoster :) Hun bor to opgange fra os og kommer derfor jævnligt forbi til kortere eller længere besøg, uden at det dog er for meget. Min søn er begyndt at sige "nej, gå væk!", når han ser hende, og det sårer hende naturligvis. Jeg har forsøgt at forklare hende, at det er fordi at han kender hende så godt, at han føler, at han godt kan sige sådan til hende - og at han i øvrigt siger ligesådan til mig flere gange om dagen (ja, han er meget farglad for tiden!), men jeg kan se, at hun bliver ked af det.

Han vil dog gerne lege med hende og lade hende hjælpe sig, hvad vi også opmundrer til.
Jeg har sagt til ham, at det ikke er pænt at sige sådan til moster, men hvad er den rigtige taktik?

Til sidst: det ene hold bedster er i mine øjne lidt uansvarlige; gav vores søn kage, da han var seks måneder (uden vi så det), ville lade ham smage øl, da han var halvandet (hvis vi ikke havde sagt stop), har ikke den store forståelse for hans rytme (spiser aftensmad 19.30, selvom vi er på besøg) og har hidtil slet ikke villet hjælpe med at skifte hans ble, selvom de påstår, at de godt kan (papbedstemor har ingen børn selv). Ikke noget alarmerende, men nok til at jeg ikke vil føle mig helt tryg ved, at han skal tilbringe en hel weekend hos dem.

Er det mig, der er hys? Eller skal vi bare stikke dem en "manual" med madvaner, spise- og sovetider?

Jeg ser frem til dine svar! :)

M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.