Brev:
Vores datter og min mor
18. januar 2012
Alder:
2 år
Vores datter og min mor
Hej Helen
Her kommer lige mit tredje spørgsmål i denne omgang. Har ikke skrevet det hele sammen i et spørgsmål, da jeg tænkte det ville være lidt forvirrende med så mange emner på en gang :)
Jeg har et spørgsmål vedr. min mor og hendes forhold til min datter.
Min datter på to år er meget glad for sin mormor og jeg prøver meget at opfordrer til at de får et godt forhold til hinanden, da jeg jo bare synes at jo flere der elsker min datter - jo bedre :)
Min mor er alkoholiker og har været det al den tid jeg kan huske. Jeg ved ikke hvor stort omfanget af hendes drikkeri er længere, men da jeg var barn og boede hjemme drak hun sig fuld ca 3-4 gange om ugen. Og ikke bare lidt fuld, men så fuld at hun tit væltede rundt og gik omkuld måske på stue eller køkkengulv. Det skal dog siges at min mor har et meget kontrolleret forhold til alkohol alligevel, da hun formår at passe sit arbejde og kun at drikke, således at hun fortsat kan opretholde en facade omkring at hun ikke har et problem med alkohol. Så hun kan ligesom styre det til at hun kun drikker når hun er alene eller når der er en social lejlighed, hvor det er socialt acceptabelt at drikke.
Mit spørgsmål går på, at min mor gerne vil have min datter på besøg til overnatning. Jeg ved at min datter vil være helt tryg ved det og at hun helt sikkert vil syntes det er hyggeligt. Problemet er, at jeg helt bestemt ikke vil være tryg ved det, da jeg vil være enormt nervøs for at hun drikker sig fuld og ikke kan tage ansvaret for min datter, mens hun er der. Ind til videre har jeg udskudt det ved at sige, at jeg synes hun er for lille eller at det ikke lige har passet ind af den ene eller anden grund, men det begynder at være svært at blive ved med at finde på undskyldninger.
Det skal siges at min mors alkoholproblem er ikke noget som hverken jeg eller mine søskende snakker med min mor om og hun drikker sig aldrig fuld længere, når mig eller mine søskende er på besøg med vores familier, så hun kan jo godt kontrollere det. Det jeg kan blive nervøs for er at når min datter fx er kommet i seng, skal hun lige have et glas vin og så et mere og et mere osv. og at hun til sidst er helt sanseløst fuld, som jeg jo har set flere gange i min barndom og som jeg kan høre hun er stadigvæk en gange imellem når hun ringer eller kommer på besøg og lugter af et helt værtshus.
Mit spørgsmål er, om du synes jeg skal lade min datter overnatte derinde og stole på at hun ikke drikker sig fuld - altså om jeg er lidt hønemor? Eller om jeg på en eller anden måde skal få sagt til hende, at det altså ikke kommer til at ske, at hun kommer til at overnatte hos hende.
Fra den lidt splittede mor...