Brev:
Farmor er alkoholiker
26. oktober 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Farmor er alkoholiker
Kære Helen.
Jeg skriver til dig fordi jeg snart er et nervevrag over vores søns farmor ( og farfar )
For 3 år siden mødte jeg min kæreste og vi blev efter en måned uplanlagte gravide. I forbindelse med at blive hans kæreste mødte jeg også hans familie, som han på daværende tidspunkt var naboer med. Hurtigt opdagede jeg der var noget helt galt hos dem, alkohol og kæmpe skænderier var en stor del af deres dagligdag. Oplevede flere gange at hans mor overnattede hos os, men bagefter lod de som ingenting.
Min kæreste og jeg blev frygteligt uvenner da jeg sagde jeg ikke ville bryde mig om at sende vores kommende barn derned under de omstændigheder. Det skal lige tilføjes at de ryger overalt i huset, og da faren er aktiv jæger ligger der ofte våben rundt omkring. Rengøring gad de ikke spilde tid på da huset i forvejen var fuldstændig faldefærdigt og der mange steder er tydelige aftegninger af mug og skimmel. Summa summarum endte det med vi gik fra hinanden, da vores meget nye forhold ikke kunne holde til alle de skænderier.
Under graviditeten forsøgte jeg at holde kontakt med dem. Ringede efter scanninger og sendte dem billeder af den lille kommende ny. I respons fik jeg at vide at de ikke ønskede kontakt med mig, men at de glædede sig til at deres kommende banebarn skulle passes hos dem! Da vores søn blev født kom de ikke på barselsbesøg, deres undskyldning var at de skulle til hundetræning. Da den lille var en uge gammel tog min kæreste ham med derud. Han ville så gerne vise dem sin søn, deres første barnebarn. Jeg var ikke med på besøg, da de ikke ønskede kontakt med mig. Synes selv det var meget generøst at lade sin nyfødte søn tage afsted uden sin mor for at behage deres umodne opførsel.
Tiden gik og kærligheden mellem barnets far og jeg blomstrede igen. Så vendte de pludselig på en tallerken. Utallige gange ringede de pludselig på og stod i døren og ville på besøg. Jeg var meget træt, da min søn sov uregelmæssigt og uventede gæster var ikke så hensigtsmæssigt. Jeg sagde til dem de var meget velkomne bare de ringede først. Det ville de ikke, det havde deres forældre aldrig gjort, så det så de ingen grund til at de skulle.
Efterhånden som min kæreste voksede med far-rollen opdagede han hullerne i sin egen barndom. Han blev bevidst om de seriøse alkoholproblemer og forstod pludselig min bekymring over at skulle sende vores søn derud. Var en enkelt gang i så desperat pasningsnød at vi måtte spørge om de ville passe ham; Da vi afleverede ham fortalte vi dem at han var træt og skulle lægges hurtigt. Vi hentede ham efter 2 timer og der var han først lige blevet lagt. Han havde grædt i over en time men de valgte at tolke det som mor-syge!! Og gad derfor ikke lægge ham ud BARE fordi han var pjattet ! Jeg græd hele vejen hjem og siden har han ikke været til pasning derude.
Status er nu et svigermor er begyndt at ringe og tilbyde pasning. Jeg har sagt at det må vi snakke om hvorefter hun bliver meget fornærmet og fortæller hvor mange børn de har passet og hvor dygtige de er til det. Vi har hele tiden besøgt dem jævnligt, men vil ikke efterlade min søn hos dem alene.
Svigermor har store problemer med sit alkohol og har flere gange været på besøg, hvor hun har sejlet rundt og været tydeligt beruset. Vi har forsøgt at tale med hende men hun nægter at have drukket. Vi har fundet masser af tomme flasker og naboen spurgte os en dag om hun havde problemer siden hun købte Martini i kiosken kl 7 om morgenen. Vi har konfronteret hende igen med det resultat at hun nægter at tale med os. Hvad skal vi dog stille op ?
Er det mig der er hysterisk her? Er det ikke ok at forlange sit barn i rimelige omgivelser under pasning? Her tænker jeg på at holde et lokale røgfrit, låse våben inde og være ædru ??
Jeg føler jeg har givet alt af mig selv og rakt hånden ud adskillige gange. Jeg kan ikke mere, men vil selvfølelig gerne have min søn har et godt forhold til sin farmor og farfar. Men må vi slet ikke stille krav på børnenes vegne? Jeg har tidligere givet dem en bog om at være bedsteforældre. De blev møgfornærmede og den røg direkte i skraldespanden - det havde de helt styr på mente de. men jeg er ikke enig..
Hilsen