Om at blive passet

9. juni 2010

Alder:
6 mdr.

Om at blive passet

Kære Helen!

Tusind tak for dit svar angående amning, skemad osv. :o)

Jeg skriver nu for at få nogen råd om pasning af den lille mand på nu 6 måneder.

Jeg er meget tæt knyttet til min lille dreng, og har siden fødselen været bange for at det skal ske ham noget... måske lidt mere end det der er normalt?? Jeg havde svært ved at lægge ham fra mig og var hele tiden bange for at han skulle dø/komme til skade, hvis han fx lå i barnevognen. Det skal så siges at han har aldrig fejlet noget alvorligt, og at mine bekymringer derfor kun har blomsteret i mit eget hovede af sig selv. Det er dog blevet bedre nu, selvom jeg stadig har svært ved at være væk fra ham og overlade ham til andre.

Han har et rigtig godt forhold til sin far, som så også er den eneste der har passet ham, selvom man måske ikke kan kalle det det, når det er hans far;o)

Jeg har kun været væk fra ham i nogen timer, foreløpig, og ikke så længe at det har været nødvendig at far skulle give flaske.

Problemet er nu at hans farmor meget gerne vil passe ham. For sin egen skyld, ikke fordi vi har udtrykket noget behov for det, men det kunne da selvfølgelig være dejligt at have noget tid sammen som par.

Jeg har svært ved at stole på farmor. Hun viser meget lidt respekt for mig og mine måder at gøre ting på. Hun respekterer ikke hvis jeg siger at jeg gerne vil have tingene på en bestemt måde, fx at hun gerne må give besked inden hun kommer på besøg og ikke bare valse ind døren uanmeldt og uden at banke på, eller at hun ikke må give hverken hunden eller en lille baby is, kage og slik.

Hun stiller hele tiden kritiske spørgsmål til mig, og jeg får en følelse af at hun ikke synes jeg passer mit barn godt nok. Men på den anden side er hun selv meget 'uforsigtig' med min dreng, og jeg har mange gange siddet med hjertet i halsen når hun tager ham op. Hun er meget urolig og flytter meget rundt på ham. ...

Annonce

... Læser ikke hans signaler så godt, så hun ser ikke når han forsøger at fortælle hende at han ikke er vild med det hun laver. Når han er ved at begynde at græde, tror hun at han griner. Og når jeg siger at han er træt og skal putte sig, siger hun bestemt at det han hun se at han ikke er og tager ham fra mig for at lege med ham...

Da han var spæd gjorde hun ham meget stresset og han græd i timesvis efter hun havde været på besøg.... det var det samme hver gang, men aldrig noget ellers. Nu er han derimod meget mere robust, og bliver ikke stresset længere. Han er jo også stærkere i sin krop, så han kan holde til at hun ikke støtter hans hoved og at hun somme tider løber rundt på stuegulvet med ham dinglende mellem benene for at han skal 'sparke bold' med hundens lægetøj.....(suk :o()

Nå det var en MEGET lang forklaring, så det er vel på tide jeg kommer frem til spørgsmålet.

Jeg tænker på hvornår er det ok at få sit barn passet?

1. Hvor gammel og i hvor mange timer?
2. Hvornår er det ok at få ham passet hele natten, og vil du anbefale at jeg gør det selvom jeg ammer?
3. Vil det være ok at slet ikke få ham passet?

Jeg tænker at det kunne være ok at hun passer ham noen timer, men jeg har ikke noget behov for at være væk fra ham hele natten nu mens han er så lille. Men jeg synes det er svært nu mens jeg ammer, og jeg ved ikke om det vil være ok at hun giver ham flaske.

4. Jeg er bage for at gøre ham til en der slet ikke kan passes ude, og jeg har en veninde der siger at hun ventede for længe og fik først hendes dreng passet når han var 9 måneder, og det medførte at han efterfølgende var meget bange for at forælderne skulle gå fra ham i to uger bagefter, selvom han havde været godt tilpas under selve pasningen. Har det noget på sig??

Håber du kan hjælpe mig med denne lange smøre af bekymringer, forklaringer og spørgsmål....!

Kærlig hilsen
mamma til S.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor