Brev:
Ammestop, sult og søvn
20. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Ammestop, sult og søvn
Kaere Helen,
Jeg har nu her fra London laest mange af dine gode svar, og maa nu selv ty til at stille mine egne spoergsmaal. Vi synes jo nok allesammen at vores problemer er liiige lidt anderledes end alle andres :-)
Vi har en dejlig lille Constance paa 11 maaneder som stortrives. Lige bortset fra et par smaating der egentlig ikke generer hende, men mere foraeldrene.
Hun er flink til at spise og kan lide det meste af det jeg laver eller koeber til hende, men i perioder naegter hun pure at blive madet. Jeg lader hende saa selv holde skeen, og hun er dygtig til at foere den ind i munden, men det goer hun bare ikke saerlig mange gange. Jeg giver hende ogsaa fingermad ved siden af, fordi jeg har haft held med at kunne made hende naar hun var beskaeftiget med at spise fingermaden (ost, broed, skinke, aerter, m.m.m). Men lige for tiden kommer der naesten intet indenbords af den ene eller anden slags, og det er jeg i og for sig ok med, hun maa jo selv regulere efter sultfornemmelsen.
Problemet bestar i at hun saa vil ammes om natten for at kompensere, og det synes baade min mand og jeg er meget mindre sjovt.
Jeg havde altid taenkt mig at holde op med at amme naar hun blev 1 aar og er begyndt at nedtrappe. For selv med fast foede ammede jeg stadig 5 gange i doegnet, da hun ikke drikker saerlig meget maelk hverken af sutteflaske eller kop. Hun drikker mme med maaltiderne, men er lige saa glad for bare at faa vand.
Jeg har proevet saa mange ting i de sidste par maaneder at det hele er lidt sloeret i hvornaar jeg har proevet hvad, og hvornaar alting startede.
Indtil jeg begyndte at nedtrappe var hendes dag som foelger:
6:30 vaagner og bliver ammet
8:30 morgenmad (+ mme) sammen med os
8:30 morgenlur i 1-1,5 time
10:30 ammes
12:30 frokost - mos, yogurt, pitabroed med smeltet ost, etc
15:00 ammes
16:00 lur paa 0,5 - 1 time
17:30 aftensmad - samme type som til frokost men aldrig det samme mad
19:00 bad
19:30 ammes
20:00 sover
mellem 1 og 3 - vaagner og vil ammes
Da vi tit var uden for hjemmet om eftermiddagen, skar jeg den amning fra foerst, saa hun ikke lagde saa meget maerke til det. Men hun var stadig HUNDESULTEN om natten, lige meget hvad hun havde faaet om dagen (inden jeg begyndte at nedtrappe havde hun 1-2 maaneder hvor hun naegtede naermest al mad undtagen brystmaelk og pludselig blev hun glad for mad igen)
Jeg proevede at lade hende graede i 3-4 naetter for at skaere natteamningen fra, men uden resultater andet end vores rande under oejnene og 2 timers graad og en masse daarlig samvittighed. Vi har proevet uttalige gange at give hende sutteflaske om natten, men hun tager 2-3 sut og vil saa ikke mere, hvadenten det er min mand eller jeg der goer det. Vi sover stadig alle 3 i samme vaerelse, og vi proevede at flytte ud i 3 naetter, men der var ingen aendring (upraktisk loesning i vores lille hjem).
I sidste uge skar jeg formiddagsamningen fra, og hun savner den meget. Hun er nu begyndt at vaagne 1-1,5 time efter hun er blevet lagt i seng og er helt ude af den indtil jeg ammer hende. Jeg var ude den 1. aften det skete, og min mand sagde hun graed uafbrudt i 1,5 time lige meget hvad han gjorde. Naar jeg ligger hende til er det som om hun ikke spiser men troester.
Jeg forstaar ikke at hun kan have 'mor-underskud' da hun er sammen med mig hele dagen (skal starte i vuggestue 2 eftermiddage om ugen til september).
I nat vaagnede hun saa kl. 21:30, 1:30 og 4:30 og jeg kan ikke holde til at amme saa mange gange. Jeg vil allerhelst helt holde op nu, men
1) hvordan troester jeg hende om natten
2) kan det vaere et daarligt tidspunkt jeg har valgt - jeg har jo hoert om separationsangst i 10-11 mdr alderen
3) vi skal pa nogle weekendture her de naeste par uger med venner og jeg vil ikke have at Constance bliver for ude af den med for mange forandringer og
4) vi skal 3 uger paa ferie hos mine foraeldre i Frankrig og det kunne vaere et godt tidspunkt at vaenne hende helt fra men jeg vil ikke spolere vores ferie med det, selvom bedsteforaeldre jo er en fantastisk back-up efter soevnloese naetter. Jeg vil nu heller ikke vente til efter ferien, for der skal hun starte i vuggestue, og det kan jo vaere svaert nok i sig selv.
Undskyld det lange spoergsmaal, men jeg er nu loebet toer for loesninger og kunne virkelig bruge noget hjaelp!
Med venlig hilsen,
Anne-Sophie