Brev:
Appetitspring og søvnproblemer
18. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Appetitspring og søvnproblemer
Hej, og tak for dit svar angående min søns problemer med at sove om dagen.
I nævnte indlæg skrev jeg, at min søns problemer med at sove om dagen startede i forbindelse med en forkølelse. Du spurgte om jeg også var syg, da det kunne føre til han ikke fik nok mælk, og at børn rundt tre måneder har et apetitspring. Det er rigtignok, jeg var også syg. Jeg skrev også til dig i går angående min dreng nu hellere ikke sover godt om natten. Hvor han før sov 6-8 timer, sover han nu med kortere og kortere intervaller. Hans sengetid bliver også senere og senere, og han står tidligere og tidligere op. I går faldt han først i søvn for natten til midnat, og han ville stå op allerede kl. 6 i morges.
Kan problemene have opstået fordi han er ved at have et apetitspring og ikke får nok at spise? Kan de løses ved at jeg lægger ham oftere til brystet?
Hvor længe varer et apetitspring før det går tilbage til normale spistetider igen? Han har før spist med 3-4 timers mellemrum i dagtimerne og ikke så tit om natten. Det vil sige han har fået 6-7 måltider i døgnet. Hvor mange måltider kan jeg satse på når han har apetitspring?
Du foreslår jeg kan supplere lidt med flaske. Det må jeg sige jeg ikke er så meget for, og jeg vil prøve alt andet inden jeg giver ham en flaske. Jeg havde store problemer med amningen i starten, og han var næsten to måneder inden amningen fungerte. Jeg er bange for å ændre på noget så det måske holder op med at fungere igen.
Jeg vil også lige spørge om du vil foreslå en døgnrytme for min dreng. Hvornår er det passende han kommer i seng om aften? Hvornår stå op? Hvornår sove formiddags- middags- og eftermiddagslur, og hvornår give ham måltider i forhold til det, før eller efter soveperioderne?
Til sidst vil jeg spørge om hvad jeg skal gøre hvis han falder i søvn ved brystet under måltidet? Skal jeg vække ham med det samme, eller skal jeg lade ham sove i de fem ti minutter det normalt tager før han vågner igen af sig selv? (Han kan som regel ikke puttes til en lang lur ved at ammes -for det meste vågner han hurtigt igen.) Det jeg mener, er om de korte søvnperioder ødelægger så han vil sove i kortere perioder når han bliver puttet til en lang lur i barnevognen? Jeg mener at have hørt noget om, at med en powernap kan han holde det kørende i lang tid bagefter med fornyet energi selv om han egentlig har behov for at sove.